בטח יצא לך לראות לא פעם את הסקרים המבאסים שמראים שמרבית העסקים הקטנים לא שורדים בשוק יותר משנתיים ושיותר ממחצית מאלה שכן שורדים, נסגרים לאחר שלוש שנים נוספות. למה זה קורה? בגלל כל מיני סיבות, אבל אחת העיקריות היא הנטייה של הכרישים (המותגים הגדולים) לטרוף את הדגים (העסקים) הקטנים.
סקרים אחרים, קצת יותר אופטימיים למען האמת, מראים לנו שהאתגר הגדול ביותר של הכרישים הגדולים הוא ביצירת תוכן ולכן הם משקיעים מאמצי על (וגם תקציבי על) ביצירת תוכן איכותי ברשת למשיכת הלקוחות שלהם. מדוע הם עושים זאת? ובכן בגלל שלוש סיבות עיקריות:
- מהפכה בעולם השיווק- אסטרטגיות השיווק הישנות המבוססות על פרסום או דחיפת מסרים שיווקיים אינה יעילה יותר ודיברנו על כך בפוסט הקודם.
- הלקוחות של היום הם לא הלקוחות של אתמול- הלקוחות שינו כבר מזמן את דפוס ההתנהגות שלהם. הם לא מחכים שמידע יזרום אליהם אלא יוצאים לחפש אותו באופן אקטיבי. נסי לחשוב על סקר השוק שאת עורכת ברשת (דרך חיפוש בגוגל כמובן) לפני שאת קונה דבר מה בעל ערך, את מחפשת ואינך רוצה שידחפו לך דבר.
- פשוט יותר וזול יותר- יצירת תוכן ברשת היא כלי שיווקי פשוט יחסית ובעיקר זול ביחס לשאר החלופות. הכלים להפצת התוכן שעומדים לרשותינו הם כמעט חינמיים וזמינים לנו כל הזמן. על מנת לשווק אין צורך בהפקת פרסומות או בהדפסת חומרים כתובים באלפי עותקים.
ממש כמו הכרישים, גם הדגיגים הקטנים חייבים לדאוג לעצמם ולשאוף ליצירת תוכן איכותי משלהם.
ניתן בקלות להתבלבל ולחשוב שאת בעלת עסק קטן, שאין לך זמן להשקיע, שאין לך כסף, אין לך סבלנות או שאין לך רעיונות. אבל דעי לך שדווקא בתחום התוכן, לך בתור עסק קטן יש יתרון אדיר על פני החברות הגדולות.
עסק קטן, עסק משפחתי ובעיקר עסק של אדם אחד מזוהים בקלות עם בעליהם. החברות הגדולות שוברות את הראש ואת הכיס בניסיון למשוך אליהן לקוחות, לגרום להם להרגיש יחס אישי וליצור אינטימיות בין הלקוח למותג. עסק קטן לא צריך להתאמץ לעשות זאת!
האנשים מאחורי העסק לא מסתתרים מאחורי מותג יוקרתי, מערך של משווקים, יחצ"נים וכדומה. הם מתפעלים את העסק שלהם בשתי ידיים והם הפנים שלו, בלי מסכות. הם לא צריכים להתאמץ על מנת להיות אותנטיים, להעביר מסר אמיתי מהלב או לשאול לשלומם של הלקוחות.
אם מותג בגדים גדול שולח לי ברכת יום הולדת אני לא אגיב לכך באותו האופן בו הייתי מגיבה אם מדריכת הפילאטיס שלי הייתה שולחת לי את אותה ברכה. זו עובדה.
היכולת של בעלי עסק קטנים לספר על קו הבגדים שהם מעצבים, לצלם את שולחן העבודה שלהם או לשאול את דעתו של הקהל על הצבע המועדף עליהם, היא יכולת מופלאה שכדאי מאוד לנצל בחוכמה ולהשתמש בה למשיכה של לקוחות חדשים ולשמירה על לקוחות ותיקים.
אני רוצה שהפוסט הזה יחדיר בך קצת מוטיבציה, יעורר את המחשבה שלך ויעודד אותך במלחמת ההשרדות של הדגים הקטנים בים הכרישים. אני בטוחה שאם את עדין חשה קצת מבולבלת החוברת הפוסט הבא יוכל לעשות עבורך פלאים.