לכתוב פוסטים זה נפלא, למשוך קוראים דרך הרשתות החברתיות זה מעולה, אבל אין כמו תנועה לאתר שלך שמגיעה דרך גולשים ברשת. הפוסט הבא ילמד אותך איך לכתוב פוסט שגוגל אוהב ואיך להתברג בראש רשימת תוצאות החיפוש.
את דרכי בעולם הדיגיטלי התחלתי רשמית לפני קצת יותר משלוש שנים, כשפתחתי את הבלוג הראשון שלי "אניקה" שעסק בהשראה לאירועים. חלק מהאסטרטגיה שלי בפרסום פוסטים, מעבר לתוכן עשיר ובעל ערך, הייתה הקפדה על כללי ה-SEO על מנת לקדם את הבלוג שלי בגוגל. כל פוסט שעלה לאוויר עמד בשורה של כללים וכך נוצר מצב שכיום, למרות שלצערי לא נגעתי בבלוג כבר מעל לחצי שנה, בכל חודש יש לבלוג כ-5,000 כניסות ו-75% מתוכן הן כתוצאה מחיפוש אורגני בגוגל. רק תביני כמה התנועה של הגולשים מגוגל היא משמעותית, היא אינה תלויה בזמן, אינה תלויה בעבודה השיווקית שאני עושה ולמעשה היא אינה תלויה בי יותר. אנשים מגיעים לאתר שלי בזכות התכנים ואם זה היה אתר עסקי שלי, מצבי היה מצוין.
לפני שאמליץ לך על סדרת הכללים שאני עובדת לפיהם אני רוצה להבהיר מספר מונחים שיתכן והם אינם ברורים לך עדין. במידה והם אינם זרים לך, את מוזמנת לדלג על שלוש הפסקאות הבאות ולהגיע לרשימת הכללים לכתיבת פוסט שגוגל אוהב.
מהו חיפוש אורגני בגוגל?
בואי נניח שאנחנו מחפשות מסעדה איטלקית במרכז תל אביב בגוגל. סביר להניח שזה מה שנכתוב בשורת החיפוש: "מסעדה איטלקית במרכז תל אביב". אלה הן תוצאות החיפוש הראשונות שנקבל:
השתיים הראשונות (לעיתים גם יותר) הן מודעות ממומנות, כלומר בעלי המסעדה שילמו כסף כדי שיופיעו בראש תוצאות החיפוש. שאר תוצאות החיפוש הן תוצאות אורגניות שגוגל שיבץ לפי מידת הרלוונטיות שהוא מצא עבורינו וזאת בלי שהאתרים שילמו לגוגל כסף כדי שישבץ אותם בראש תוצאות החיפוש.
גוגל עשה זאת באופן אוטומטי, על ידי סריקת התכנים שיש באתרים ברשת ויש לו רשימת כללים לפיהם הוא יודע איזה אתר ישובץ באיזה מקום בתוצאות החיפוש. לכללים האלה קוראים כללי SEO.
מה זה SEO?
SEO הם ראשי תיבות של Search Engine Optimization. אופטימיזציה של מנועי חיפוש. כלומר, מדובר ברשימת כללים שתואמים את אופן הפעולה של מנוע הסריקה של גוגל ומסייעים לנו להביא את האתר שלנו למקום האופטימלי ביותר ברשימת תוצאות החיפוש בהתאם לתוכן האתר שלנו. כך שאם את מעצבת פנים וגולש יחפש ברשת "עיצוב דירת קבלן בסגנון יווני בקרית גת" וזה בדיוק בדיוק הפרויקט שכתבת עליו לפני חצי שנה, באמצעות אימוץ הכללים האלה הגולש יוכל למצוא בקלות את הפוסט שלך ובעקבותיו, אולי, לבקש את שירותיך.
למה אני צריכה לכתוב פוסט שגוגל אוהב?
אולי נדמה לך שהפוסט שלך תקף ואקטואלי לשבוע וחצי בו את מפיצה אותו ברחבי הרשתות החברתיות, אך הדבר אינו נכון כלל. הפוסט הזה נשאר באתר שלך ויכול להביא תנועה מצוינת של לקוחות פוטנציאלים לאתר. ההבדל בין שיטת השיווק בפייסבוק לבין זו בגוגל הוא שבפייסבוק מדובר בשיטת PUSH- אנחנו דוחפים את הפרסומים שלנו למי שאנחנו חושבים שיהיה רלוונטי עבורו, בעוד שבגוגל מדובר בשיטת PULL- הגולש הוא זה שמחפש את המידע, זהו לקוח פוטנציאלי במידת מוכנות גבוהה הרבה יותר לקבלת השירותים שלך ולכן חשוב מאוד שהתכנים שאת מעלה יופיעו מולו בזמן שהוא מחפש אותם בגוגל.
עכשיו אחרי שהבנת קצת את המונחים, הנה כללים חשובים מאוד לכתיבת פוסט שגוגל אוהב:
1. בחירת ביטוי מפתח
זהו הצעד הראשון, הבסיסי והחשוב ביותר עליו תצטרכי להקפיד כאשר את כותבת פוסט. לכל פוסט יש נושא, כל פוסט עוסק בנושא מסוים ואת תצטרכי לתרגל את הפיכתו של הנושא לביטוי מפתח. לדוגמא, לפני כמה כמה שנים כתבתי פוסט עם רעיונות למתנות ליום האהבה. היה לי ברור שכשיום האהבה מגיע יש הרבה מאוד בני זוג שמחפשים רעיונות למתנות ולכן הם עשויים לחפש בגוגל: "מתנות ליום האהבה". החלטתי שזה יהיה ביטוי המפתח שלי ואיתו עבדתי לפי החוקים שלפניך.. עד היום לפני הוולנטיין ולפני ט"ו באב התנועה שלי באתר גדלה באופן משמעותי בגלל מספר פוסטים בנושא. את ביטוי המפתח את לא מזינה בשום מקום אלא פשוט משבצת אותו לפי הכללים (אלא אם את משתמשת במערכת הוורדפרס ואז תוכלי להזינו בתוסף ה-SEO עליו אדבר בהמשך).
2. ביטוי מפתח בכותרת
ביטוי המפתח שבחרת חייב-חייב-חייב להופיע בכותרת הפוסט. עדיף שיהיה ללא הטייה וללא תוספת של מילות יחס או חיבור. אם בחרת בביטוי החיפוש "פינת עבודה מסודרת" עדיף לא לקרוא לפוסט "איך לשמור על פינת העבודה שלך מסודרת". גוגל הוא מחשב והוא יודע לזהות רצפים של ביטויים ולכן ה- "ה" של פינת העבודה ו"שלך" מפריעות לו. בקשו ממני לתקן ולומר שגוגל כן מזהה רצפים של ביטויים ולכן שימוש ב-ב',ה' ו-ו' הוא אפשרי. אבל (בעיני) תמיד עדיך לקרוא לפוסט "איך לשמור על פינת עבודה מסודרת" מאחר וביטוי המפתח שלך נשמר במלואו.
גוגל מעדיף שביטוי המפתח יופיע בתחילת הכותרת, אבל לרב זה לא באמת אפשרי בגלל שזה לא נכון לוגית או שגוי מבחינת כתיבה שיווקית. אני למשל, לא מקפידה על הופעה בתחילת הכותרת.
3. ביטוי מפתח בתיאור העמוד
במרבית מערכות התוכן ישנה אפשרות לערוך את תיאור העמוד שלך (ואם במערכת בה את עובדת אין אפשרות לעריכת תיאור העמוד, שקלי בדחיפות להחליף מערכת). תיאור העמוד הן אותן השורות שמתארות את התוכן שיופיע בתוצאת החיפוש. תיאור העמוד גם הוא חייב לכלול את ביטוי המפתח שלך.
4. ביטוי המפתח בפסקה הראשונה
מומלץ מאוד שביטוי המפתח יופיע כבר בפסקה הראשונה בטקסט. כך גוגל מזהה כי הטקסט אכן רלוונטי לביטוי החיפוש שהוגדר.
5. ביטוי מפתח בטקסט
ככל שביטוי המפתח שלך יופיע בתוכן יותר פעמים, כך יהיה טוב יותר. הופעה אחת היא חובה, מעבר לכך- ממליצה בחום. אני נוהגת לשלב את ביטויי החיפוש בעדינות, בטעם טוב ולא בכח, אחרת הקוראים מרגישים מהר מאוד שלא מדובר בטקסט אותנטי אלא בגיבוב שמטרתו היחידה היא קידום בגוגל.
6. ביטוי מפתח בתיאורי התמונות
ראשית כל, כדי להתחבב על גוגל, מומלץ מאוד שהפוסט יכיל תמונות אבל כשאת מעלה תמונה לבלוג, עליך להתאים אותה לתוכן הפוסט. מהיום יש 2 דברים חשובים שעליך לעדכן עבור כל תמונה שאת מעלה. במערכת הוספת התמונות עלי לעדכן את כותרת התמונה ואת הטקסט החלופי: כותרת התמונה- תכיל תיאור קצר של התמונה, הטקסט החלופי יכיל את ביטוי המפתח שבחרת.
לא חייבים לעשות זאת עבור כל התמונות, אבל מאוד מומלץ. ישנם אנשים שמחפשים תכנים רלוונטים דרך חיפוש ב-"גוגל תמונות", כתיבת תיאורים מתאימים של התמונות יכולים להביא אליך תנועה נוספת לבלוג.
לדוגמא: בתמונה בה נראית אישה מקלידה בחרתי בכותרת: "אישה מקלידה פוסט במחשב" ובטקסט החלופי: "איך לכתוב פוסט שגוגל אוהב".
7. ביטוי מפתח בכתובת העמוד
זה כלל שאני לא שומרת עליו מכיוון שאני מעדיפה שכתובת העמוד שלי תהיה: א. באנגלית, ב. קצרה ומינימליסטית. כאשר בוחרים שם בעברית לכתובת הפוסט, הקישור אליו נראה מסורבל וארוך מאוד. אולם אם זה לא קריטי לך, את יכול לקרוא לשם העמוד בשם ביטוי החיפוש שלך.
אני מעדיפה את הכתובת: http://www.havrakonet.co.il/simple-seo-rules/ על פני
http://www.havrakonet.co.il/ad%342fggghh
8. אורך הפוסט
גוגל אוהב פוסטים באורך של לפחות 250 מילים, תיקנו אותי ואמרו שמדובר על 400-500 מילים (תודה אסף). לכן גם אם את מרבה להעלות פוסטי השראה עם המון תמונות ומעט מלל, תצטרכי לעשות מאמץ ולהוסיף טקסט לפוסט.
9. קישורים יוצאים
גוגל מאוד אוהב פוסטים שמכילים קישורים יוצאים, לכן בכל פוסט הקפידי על קישורים לפוסטים מתוך האתר שלך או אפילו לאתרים חיצוניים. במקרה של אתרים חיצוניים הקפידי שהקישור יפתח בחלון חדש ולא על חשבון הגלישה באתר שלך.
תוסף מומלץ בחום
אם הבלוג/האתר שלך מבוססי וורדפרס ואת עדין לא מכירה את התוסף: YOAST SEO זו תקלה חמורה. למעשה התוסף עובד עם הכללים שציינתי כאן ומקל עליך את העבודה. התוסף פועל לפי רמזור שבופך מאדום לירוק ככל שאת משתפרת בביצועי ה-SEO שלך בפוסט. את למעשה מזינה את ביטוי החיפוש שלך במערכת התוסף והוא מכוון ומייעץ לך מה לעשות כדי להעלות את ציון הSEO שלו. כך זה נראה:
שימי לב: בשורה התחתונה, התוסף נתן לפוסט שאת קוראת עכשיו ציון SEO טוב מאוד (ירוק). יש מספר פרמטרים שהתוסף ממליץ לשפר, אבל אני בוחרת להשאיר אותם כמו שהם מפאת קוצר הזמן (והסבלנות) שלי.
יש מי שיגידו שיש עוד הרבה כללים שנכונים וטובים לכתיבת פוסט שגוגל אוהב. אני בחרתי להתמקד בכללים שהיה לי קל ונעים לעקוב אחריהם וחשוב מכך, כאלה שעבדו עבורי. אני ממליצה לך בחום להתחיל לעבוד עם הכללים האלה, בטוחה שבמהרה תגלי שהם עושים קסמים.
בהצלחה,
אנה
הברקונט
הולכת לנסות.
נהנית מהתוכן שלך, נרשמתי לעדכונים 🙂
חייבת לנסות! 🙂
תודה רבה. כיף לשמוע!
מעניין מאוד. נשמע קצת מגביל לכתוב על פי ביטוי מפתח, אבל אולי עם הזמן והתרגול זה הופך להיות קל יותר? זה לא הרגיש לך מאולץ בהתחלה?
הרגיש ועדין לפעמים מרגיש, אבל כמו שכבר כתבתי זה כמו לאמן שריר. בהתחלה זה קשה ולא הולך חלק, אחר כך זה כבר באוטומט. זו פשוט חובה בעיני. אחרת לפוסט יש תוקף של שבועיים לכל היותר.
נהדרת.
לשמחתי מכירה הכל למרות שקצת לא עושה את הכל..
כתוב נפלא, בטוח אחזור לפה לפני הפוסט הבא.
יש לי את התוסף הזה, ואני עושה בו שימוש ככל שאני יכולה. קשה לי מאד, מודה, לבחור שמות לפוסטים שלי על פי גוגל.
מה שכן, לפעמים אני באמת מזהה עבודה רשלנית של כותבי תוכן שפשוט מציפים פוסטים בביטויים בשביל גוגל, והופכים אותם למיותרים, טרחניים וארוכים.
תודה רבה!
תודה!!
כן, זה בהחלט מאתגר. בפוסטים אישיים יותר אני לא ממש טורחת אבל בפוסטים חשובים ומקצועיים זה בזבוז לא לנצל את הכלי הזה.
מניחה שזה כמו שריר, צריך לאמן אותו באופן קבוע ואז זה הופך להיות הרבה יותר פשוט.
זה באמת קל יותר לחשוב על זה בפוסטים מקצועיים. בפוסטים אישיים זה כמו מלחמה בין כותרת טובה (שתסקרן את הקוראים, תגרום להם להמשיך לקרוא), לבין לרצות את גוגל (וכך להביא אנשים חדשים). מתחילה באימון השריר, לפחות במחשבה. תודה אנה!
בשמחה רבה!
תודה רבה, נהדר שריכזת את כל המידע ככה בצורה קולחת ונוחה. צריך למצוא את שביל הזהב בין כותרת מאולצת ש"מוכרת" טוב לבין כותרת שבאמת מתאימה לפוסט, שנונה ולא חזרתית…
אכן, מדובר באתגר לא קטן. אבל לומדים את המיומנות עם הזמן.
אנה,
פוסט חשוב ומעולה!
עשית שירות גדול להמון כותבות/בעלות עסקים/ובכלל.
מצטרפת להמלצה על התוסף. לדעתי הוא לגמרי חובה בכל מערכת וורדפרס. עוזר מאד גם כאשר לא מבינים
את המונחים הקטנים של הSEO.
נועה
תודה נועה 🙂
פוסט מעולה. החכמתי מאד מאד!!!! תודה רבה!!!!
תודה מיכל!
תודה רבה על מאמר ממצה, מלא תוכן וידע שניתן ליישם בקלות. אשמח לקרוא עוד
הי אנדה, תודה על תגובתך!
הבלוג מלא חומרים מצוינים- שווה ללכת אחורה ולקרוא ואת כמובן מוזמנת להירשם לקבלת עדכונים ישירות למייל.
מכירה הכול, אבל עובדת על blogger. מוכר לך אולי תוסף דומה שמתאים לפלטפורמה הזו? חוץ מזה מאוד אוהבת את הכתיבה והבלוג. תודה 🙂
בשמחה.
למען האמת אני לא מכירה, כי בקושי עבדתי עם בלוגר בחיי. בחיפוש אחר: blogger seo plugin מצאתי כמה אפשרויות, אולי אחת תוכל להתאים לך. Check it out!
פוסט ממש חשוב, שעושה שירות להרבה אנשים!!
תודה רבה. (לי כרגע הוא לא רלונטי כי אני בלימודים, אבל אני מניחה שאחרי הכל- אשתמש בכל המלצה ותובנה שלך! תודה)
תודה על התגובה מרים 🙂
תודה רבה לך שאת חולקת איתנו את המידע הכל כך חשוב הזה.
הולכת להתחיל לתרגל את השריר……
ושאלה לגבי blogger איך דואגים שהקישור יפתח בחלון חדש ולא על חשבון הגלישה אצלי?
המון המון תודה!
הי אורית,
למען האמת לא יצא לי לעבוד עם בלוגר ולכן אני לא יכולה לתת לך תשובה מדויקת.
אני מניחה שכאשר את מפרסמת קישור צריכה להיות לך אופציה בה את קובעת היכן יפתח החלון.
האם יש כאן מישהו שמכיר את המערכת ויכול לתת לאורית תשובה מדויקת? 🙂
תודה אנה, פוסט מצויין ומועיל. סידרת לי כמה חורים חסרים. נפלא. שבת שלום 🙂
בשמחה!!
נהדר! ממש לגזור ולשמור.
תודה
בשמחה.
תודה על התגובה!
אנה,
פוסט מעולה!
בקשר לתיאור בעמוד, עד כמה קריטי שם שביטוי המפתח יופיע בצורתו המקורית ללא מילות חיבור?
אני מוצא את עצמי הרבה פעמים 'נלחם' עם זה בייחוד בעברית…
תודה!
תראה, אם יש תכנים שמפצים על זה במקומות נוספים באתר, זה בסדר.
לא הכל חייב לשבת בול.
מה גם שגוגל סלחניים יותר ויותר עם מילות חיבור.