"רגע, אז מה המטרה של הפוסט הזה?"
שאלה אותי חברה כשראתה את פוסט השאלות-תשובות על שיווק בפייסבוק שפרסמתי בעמוד העסקי ואחר כך גם בעמוד האישי שלי.
"רצון לייצר תוכן מעולה ובעל ערך" עניתי לה על אוטומט.
"אז מה, עכשיו תעני לכל אחת על השאלה שלה?!" היא התפלאה.
הממ… כן?!?
אני אוהבת ליצור תוכן מלמד, מעניין ופוקח עיניים (רציתי לכתוב חדשני, אבל אני לא חושבת שאני מחדשת הרבה אלא יותר יוצקת את התוכן לתבנית חדשה, ברורה ועניינית) ולצערי אני לא מצליחה להושיב את עצמי לכתוב פוסטים שאני מתכננת כבר חודשים כי לכל נקודה או פואנטה שאני רוצה להעביר מתלווים פתיח, תוכן, סעיפים, הסברים, סגירה וכו' שאין לי כרגע הרבה סבלנות לכתוב בצורה שתשמח אותי.
מבחינתי השאלות שלכן הן קטליזטור מצויין ליצור תוכן ולענות בצורה עניינית לסוגיות שמטרידות אתכן. יותר מזה, אולי החזרה לכתיבה בבלוג, רק תביא לי תאבון לכתוב פה עוד תכנים עמוקים ומרתקים. עכשיו נעבור לשאלות שלכן:
הגר סלומון מ-הגר בוטיק יד שניה שאלה כמה שאלות:
מתי הכי נכון לפרסם וכמה פעמים בשבוע?
התשובה הקצרה: פרסמו כמה שיותר ובכל זמן בו הלקוחות הפוטנציאלים שלכם מחזיקים את הנייד שלהם ביד.
התשובה הארוכה: ההמלצה הרווחת היא לפרסם בשעות בהן לאנשים יש יותר פניות לשוטט בפייסבוק כלומר באיזור 9-10 בבוקר (עם הקפה הראשון בעבודה) ובאיזור 21-22 בערב (אחרי שהשכיבו את הילדים לישון).
אבל יש להמלצה כמה סייגים:
1.אם פעם גלשנו בפייסבוק כשישבנו מול מחשב, עכשיו אנחנו מחוברים לנייד שלנו (ולפייסבוק) בוריד. המון גולשים (ואני בינהם) נמצאים בפייסבוק כמעט 24/7 ולכן כל שעה היא טובה לפרסום למעט שעות הלילה 00:00-5:00 (הסתייגות בסעיף הבא).
2. זה מאוד תלוי בפרופיל הלקוחות שלך. הורים לתינוקות רכים שקמים באמצע הלילה להאכלה יגלשו בפייסבוק דווקא בשעות הלילה כדי להעביר את הזמן ולכן תכנים שמתאימים להם יכולים להיות נהדרים (מה גם שיש הרבה פחות תחרות על תשומת הלב בשעה הזו).
3. בכל עמוד עסקי ניתן לראות את פרופיל ההתנהגות של האוהדים בעמוד וללמוד ממנו מתי יש הכי הרבה צפייה בתכנים.
איך מגיעים אליו?
בסרגל העליון בעמוד העסקי בוחרים ב: :Insights
בסרגל השמאלי בוחרים ב: Posts
בדוגמא כאן אפשר לראות עמוד עם פיקים בשעות 10:00 ו-20:00 מצד שני, ההפרשים בין שעות הפיק לשעות "הרגועות" הוא של כמה עשרות בודדות של אנשים ולכן, הטענה שלי של פרסום בכל שעה (בעמוד שלי) די מצדיקה את עצמה.
אגב, לילך אריאלי עטר מ- שפיצים- ספרי פעילות לקטנטנים שאלה שאלה דומה: מתי הורים נחשפים יותר לפוסטים בפייסבוק? או להיפך מה השעות החלשות?
מקווה שעניתי גם לך.
מבחינת כמות הפרסום- אני טוענת בלי להניד עפעף שככל שתפרסמו יותר, כך יהיה יותר טוב. כן, גם אם מדובר ב-10 פעמים ביום (בתנאי שהתוכן הוא סופר איכותי).
הרבה עצמאיות שבאות להתייעץ איתי חוששות להכביד עם תכנים, פוחדות "לחפור" או להציק- אני אומרת צאו מזה!!! מי שלא טוב לו, לא נעים לו, לא רוצה לפרגן לכן- גם לא יהיה הלקוח שלכן. הלוואי והחשיפה בדיגיטל הייתה 100% וכולם היו רואים אתכן כל הזמן, אבל זה פשוט לא נכון. החשיפה מגיעה בממוצע ל- 10-15% לעסקים קטנים ולכן גם אם פרסמתן פוסט בכל יום בשבוע אתן לא תחשבו למציקות או מעיקות. שמרו על עקרון של 20-80 (80% תוכן מעולה, 20% תוכן מכירתי) והכל יהיה בסדר.
את הפרופיל האישי תשמרו עם תכנים אישיים ככל הניתן ותשלבו בו תכנים שיווקיים שלכן מדי פעם, את הפרופיל העסקי תפציצו (שוב, בטעם ועם תוכן איכותי). מה יש? כולם יודעים שמדובר בפרופיל עסקי ומי שלא טוב לו, יום טוב לו!
אם נרד לקרקע המציאות של עסקים של אישה אחת- המלצתי היא לא לרדת מ-3-4 פרסומים בשבוע- כדי להישאר בתודעה.
האם החשיפה שמקבלים לפוסטים קשורה למשהו שאני יכולה לשלוט בו חוץ ממימון?
התשובה הקצרה: כן, תוכן מבריק ונדיב.
התשובה הארוכה: כעיקרון לפוסט מעניין, מדליק, מחדש, מצחיק, מרגש, בעל ערך יש סיכוי להיחשף ליותר אנשים על פני פוסט מכירתי, גנרי, משעמם וכו'. כאן אין שום אלמנט של מימון אלא יצירתיות, מחשבה על הלקוחות שלנו והשקעה בתוכן נדיב ומבריק. יחד עם זאת, נסתרות הן דרכי הפייסבוק ולפעמים פוסט שנדמה לך שהוא מעולה בכל הרמות, מתגלה דווקא כנפילה ופוסט אחר, פשוט ואפילו קצת מטופש תופס תאוצה מטורפת. זה מאוד תלוי בהתרחשויות שיש ברגעי פרסום הפוסט בפייסבוק. יכול להיות שהרבה אנשים העלו תכנים עכשיו ואז יש לנו תחרות על תשומת הלב ו"שטח הפרסום". שיתוף פוסטים מהעמוד העסקי לעמוד האישי ולעמודים אישיים של לקוחות וחברים בהחלט יכול להגדיל את החשיפה.
יכול להיות שאם השקעתי בפוסט אחד אחרי זה יירדו לי כמות הצפיות לפוסטים אחרים? זאת מניפולציה של פייסבוק?
התשובה הקצרה: לא.
התשובה הארוכה: יש מן טענה כזאת ואני חושבת שיש בה בעיקר אלמנט פסיכולוגי. ברגע שאנחנו ממנים מודעה אנחנו רואים פתאום חשיפה לאלפי אנשים וכשמפסיק הפרסום הממומן אנחנו חוזרים לחשיפה של מאות-אלפי בודדים. ההבדלים האלה מפחידים ומרתיעים אבל אם נסתכל טוב טוב אחורנית נראה שגם בעבר נהננו מחשיפה בסדרי גודל דומים מאוד. בתור מי שמלווה הרבה עסקים שממנים חלק מהפרסומים שלהם, אני חייבת לציין שבסופו של יום אין השפעה על חשיפה לאור שימוש בפוסטים ממומנים.
אגב, באופן כללי לאחרונה (נכון לנוב' 16') החשיפה האורגנית בפייסבוק ירדה משמעותית.
התשובה הקצרה: מדייקים את המאפיינים של הקהל.
התשובה הארוכה: לאחרונה יש סערה גדולה סביב הלייקים המזויפים ורבים מהמפרסמים בפייסבוק סובלים מהם. יש כמה טריקים וטיפים שעוזרים לי מאוד להגיע לשיעור של בקושי 1% לייקים מזויפים או לא רלוונטים:
1. הגדרת מיקום גאוגרפים לבחור ב'אנשים בגרים במקום' במקום 'אנשים שנמצאים במקום'.
2. הגדרות של מיקומים גאוגרפיים ספציפיים ולא איזוריים.
4. שימוש באי הכללה (exclude) של תחומי עניין שעשויים להשתייך לקבוצות הפרופילים הלא רלוונטיים.
התשובה הקצרה: תוכן מבריק ונדיב.
התשובה הארוכה: תוכן מצוין, כמו שכבר כתבתי למעלה: מעניין, מדליק, מחדש, מצחיק, מרגש, בעל ערך יגרום לאנשים להגיב ולהיות מעורבים. בנוסף, הנעה ברורה לפעולה יכולה לסייע גם היא ליצור שיתוף פעולה. בקשי מהגולשים להגיב- אבל הגדירי באופן ספציפי כיצד תרצי שיגיבו ומה בסופו של דבר יצא להם מזה. אני, לדוגמא, בסוף הפוסט הזה הולכת לבקש שהקוראות ישאלו אותי שאלות נוספות שרצו לדעת אודות הפייסבוק. מה בדיוק בקשתי? שאלות נוספות. מה יוצא להן מזה? הן מקבלות מידע חדש ובעל ערך.
לייב בעמוד עסקי- כן או לא?
התשובה הקצרה: רק אם יש הצדקה.
התשובה הארוכה: מרבית שידורי הלייב שיצא לי לראות בפייסבוק היו מלווים בסאונד גרוע, צילום מטושטש, יד רועד ותוכן לא מלוטש. זה אומנם מאוד אותנטי אבל לרב האנשים אין סבלנות לתכנים שמועברים בצורה לא רהוטה ולא מהוקצעת והם פשוט נוטשים את השידור. תכנים מצולמים בוידאו אפשר ואף כדאי להכין לפני, לדאוג שיצולמו טוב, שיהיה קו ומסר ברור לתוכן.
בצד השני של המטבע נמצאים אירועים שקורים עכשיו בלייב והם מרגשים, מדליקים ובעלי ערך ולכן לשידור שלהם בלייב יש ערך מוסף: הופעה, נאום, אירוע משמעותי וכדומה.
איך בונים תוכנית חודשית? רבעונית? שנתית?
התשובה הארוכה: גילוי נאות: אני שואפת לעבוד בצורה הזו (ולכן כותבת בלשון הווה- שפה בוראת מציאות וכאלה. אך בכנות אני לא תמיד מקפידה על זה. לפעמים משהו צץ ואני רוצה ליישם מיידית או פתאום משווקת רגשית. זה בסדר מבחינתי, כל עוד אני תמיד חוזרת בסופו של דבר לתבנית מסודרת ועוגן כלשהו).
בסופה של כל שנה אני בונה לעצמי תמונה של איך ארצה שתסתיים השנה הבאה שלי, מה אני רוצה לעבור במהלך השנה ואילו השגים אני רוצה להשיג (אגב, גם בחיים האישיים שלי וגם במקצועיים). התשובות שלי צריכות להיות כמה שיותר מדויקות ואפילו מכומתות. מפה אני יוצאת לדרך עם תוכנית רבעונית לרבעון הקרוב- כי לתכנן צעדים בפועל במשך שנה שלמה זה מורכב, ממש לא וודאי ולגמרי ירייה באפלה.
ככה זה מרגיש פחות או יותר בכל חודש:
האם עדיף להשתמש בפרסום ממומן כשמעלים סרטונים לדף העסקי או שעדיף להסתמך על "עידוד" טבעי של פייסבוק, שתקדם בעצמה סרטונים שהועלו ישירות אל האתר?
התשובה הקצרה: פרסום ממומן תמיד יביא לך יותר חשיפה מפרסום אורגני נטו.
התשובה הארוכה: פייסבוק מקדם וידאו בצורה טובה יותר מכל תוכן אחר והם הצהירו על כך יותר מפעם. יחד עם זאת פרסום בתשלום, לנצח יביא יותר חשיפה מפרסום אורגני.
במרבית המקרים ההמלצה שלי היא להעלות את הוידאו- לתת לו 24 שעות +- לרוץ באופן אורגני ולצבור צפיות. לאחר התקופה הזו, אם טרם הפך להיות ויראלי בטירוף 🙂 תוכלי להשקיע תקציב לבחירתך ולקדם אותו בתשלום. גם מבחינת התשלומים לפייסבוק חשיפות לסרטונים הן מבין אפשרויות הפרסום הזולות בפייסבוק.
התשובה הארוכה: מופיעה בפוסט הזה- למה את חייבת פייסבוק עסקי?
מזמינה אתכן להמשיך ולשאול אותי שאלות על שיווק בפייסבוק ושיווק בדיגיטל בכלל >> ממש כאן למטה בתגובות. מבטיחה לענות לכולן בפוסט הבא.
אנה
אם אהבת את הפוסט, אני מזמינה אותך להצטרף לרשימת המנויים של הבלוג ולקבל הודעה ישירות למייל כאשר הפוסט הבא שלי יעלה לאוויר (אני לא כותבת הרבה, אבל כשכן, זה תמיד מבריק):
לא תמיד יש לי זמן לכתוב פוסטים ארוכים בבלוג ולכן טיפים קצרים וחשובים אני בדרך כלל מעלה ישירות לעמוד הפייסבוק שלי מזמינה אותך לעקוב אחרי גם בפייסבוק>> לעמוד הפייסבוק של הברקונט
הצילומים בפוסט של: ענבל כבירי
תודה על התשובה. עזרת מאוד 🙂
בשמחה!
פוסט מבריק, כהרגלך 🙂
והתמונות שלך מהממות!
תודה! 🙂
תודה רבה! מה קורה כשעדיין אין מספיק חשיפה, העמוד חדש ועוד אין לו מומנטום? גם פוסטים מבריקים לא יזכו ליותר מדי צפיות…
להגיע לעוקבים חדשים…
הפוסט הזה מדבר על עלייה במספר הלייקים, אבל למעשה הוא מדבר על שיטות להגדלת התפוצה: http://www.havrakonet.co.il/increase-likes/