אני מאוד אוהבת שיווק דיגיטלי, ממנו צמחתי ואליו אני חוזרת שוב ושוב אבל לפעמים יוצא לי לראות הזדמנויות שיווקיות שיכולות לעבוד לא פחות טוב גם באופליין- offline- ודווקא בעלי העסקים מאוד נרתעים מהעניין.
שיווק באופליין? להתעסק עם פרינט וניירת? לצאת מהמזגן ולנטוש את המחשב? ליקטתי 9 רעיונות לשיווק העסק אופליין, כלומר מחוץ לעולם הדיגיטלי:
שיווק אופליין יעבוד טוב בעסקים שנותנים שירותי אופליין: חנות פיזית, קביעת פגישה דרך הטלפון, רכישה של שירות או מוצר קונקרטיים ויעבוד פחות טוב אם אנחנו רוצים להביא לקוחות מעולם האופליין לעולם האונליין: לשלוח אותם לרכוש מאיתנו באתר, להירשם לרשימת תפוצה או הגרלה ואפילו לחפש עלינו בפייסבוק או בגוגל.
אנשים הם מטבעם עצלים ואם הם נמצאים כרגע בעולמות האופליין לבקש מהם להחליף מדיום ולבצע פעולה אקטיבית כדי להגיע אלינו, יעבוד פחות.
החסרון הגדול של שיווק באופליין הוא שקשה לנו לעקוב אחרי האפקטיביות שלו בטח ובטח באופן מיידי. כשאנחנו מריצים קמפיין ממומן אנחנו יכולים לעקוב כמעט בלייב אחרי כמות החשיפה, כמות המעורבות, כמות הקליקים ואפילו כמות הרכישות בפועל. באופליין המצב שונה אבל זה עדין לא אומר שהשיטה לא עובדת.
בדרך כלל כדי לקבל מושג לגבי הצלחת הפעולה שלי באופליין ולהבין האם מתקיים פה החזר השקעה, כדאי לוודא שנזהה את הלקוחות שיחזרו אלינו בעקבות הפרסום באופליין. למשל באמצעות הצעה ייחודית למציג המודעה או טלפון ייעודי שמיועד למי שמתקשר בעקבות המודעה שראה.
כמו באונליין גם באופליין אנחנו חייבים להבין לאיזה לקוחות אנחנו הולכים לפנות ובאיזה פלטפורמת אופליין נוכל לתפוס אותם, אם בכלל. הנה מספר רעיונות לשיווק העסק באופליין והשיקולים לשימוש בהם:
פליירים
חבר ביקש להתייעץ איתי לגבי העסק של זוגתו. היא קונדיטורית מתחילה ומוכשרת והייתה שמחה למכור, בנתיים כהכנסה צדדית, כמה עוגות מעוצבות בחודש בעיקר לאנשי השכונה שבה הם גרים.
"תגידי, איזה קמפיין פייסבוק יכול להתאים לה?" קמפיין פייסבוק? בשבילי זה פיס אוף קייק אבל האמת היא שהפלייר הישן והטוב יכול לעבוד פה ממש לא רע. פרסומות בפייסבוק הן זמניות, מישהו ראה את המודעה והיא חלפה על פניו. גם פלייר אפשר לזרוק לפח, נכון. אבל אם הוא מספיק מושך, אינפורמטיבי, מעניין- אפשר בקלות לשמור אותו ליום גשם, או ליום בו תזדקקו לעוגה מעוצבת ומעולה.
אסור לזלזל בעיצוב הגרפי של הפלייר ואי אפשר להסתפק בהדפסה בשחור על דף ירוק זרחני. הפלייר יהיה חייב להיות עשוי מעולה, עם תמונות לא פחות ממצוינות וכבר בזה יש השקעה לא מעטה. אבל פלייר שנראה וואו, לא יזרק בכזו קלות לפח. מאחר ומדובר בקהל שכונתי, את פיזור הפליירים ניתן לעשות בהליכה לילית קלילה או לשלם לבני נוער שיחלקו אותם עבורכם.
איך בודקים יעילות? במקרה הזה, אם זה הפרסום היחיד שיעשה לעסק לעת עתה, בדיקת היעילות תהיה קלה- כל מי שפונה אלינו. אם אנחנו עושים מאמצים פרסומיים במגוון ערוצים מצרפים לפלייר קוד קופון של אחוז הנחה או מחיר מיוחד. הלקוחות שיפנו אלינו יזכרו לבקש את ההנחה ואנחנו נדע שהם הגיעו מהפלייר.
התנסות פיזית
בהמשך למקרה הקודם, אותו זוג חברים שאל אותי מה תהיה השיטה הכי טובה למכור עוגות שמרים לקראת שבת, גם הפעם בהיקף מצומצם לדיירי השכונה. הצעתי שוב, מעבר לאופליין והפעם מפגש פיזי של טעימות. לצאת לגינת המשחקים המרכזית ולהקים דוכן חמוד שיציע טעימות מהעוגות, לנדב כיבוד לישיבת דיירים או להצטרף לאירוע חברתי בשכונה. אפשר על הדרך להציע גם מכירה של העוגות למי שכבר התלהב מהטעם.
פרסום בעיתון מקומי
כשאני אומרת פרסום בעיתון מקומי אני לא מתכוונת לעוד אחת מיני פרסומות שמפריעות בעין בעת קריאת העיתון אלא דווקא לכתבה מלאת ערך ועניין שיכולה לשווק את העסק שלנו בצורה מצויינת. לפני כמה חודשים התקשרתי למערכת עיתון מקומית וביקשתי לברר איך המערכת תוכל לעשות כתבה על עסק של לקוחה. איש המכירות אמר שמערכת העיתון לא תוכל לעשות עלינו כתבה מיוזמתה אבל אין להם שום בעיה שנפרסם בעיתון כתבה שלנו, כתובה מא' ועד ת' על ידינו ומעבירה את המסר המדויק. "והנראות של הכתבה?" שאלתי. הייתי מוטרדת מכך שהכתבה תראה כמו פרסומת ולא תעביר תחושה של ערך ומידע חיוני.
"אין שום בעיה, אנחנו נוכל לעזור לכם בעימוד ובעיצוב של העמוד כך שיראה כחלק אורגני של העיתון."
המחיר היה ידידותי באופן מפתיע ולצורת הפרסום הזאת יכול להיות אימפקט הרבה יותר טוב מסתם פרסום צבעוני שנבלע בין כל המודעות בעיתון. כותרת טובה באמת שמושכת את תשומת הלב, מתן תוכן בעל ערך והדרך לליבם של לקוחות מתקצרת.
מי קורא עיתון מקומי? בכל בוקר שישי אני הולכת לעשות את קניות הסופ"ש בסופר הקבוע שלי שמיועד לאנשים בעלי מצב סוציואקונומי בינוני פלוס פלוס. עומדים שם שלושה מחלקי עיתונים, אחד של עיתון גדול ושניים של עיתונים מקומיים ולהפתעתי רב האנשים לוקחים איתם עיתון לסופ"ש. מדובר על אנשים, כאמור, במצב סוציאקונומי טוב שיכולים לגמרי להפוך להיות לקוחות פוטנציאלים..
אגב, זה לא חייב להיות עיתון מקומי. זה יכול להיות ירחון של ארגון, מידעון של התאגדות עובדים וכל קהל שרלוונטי לעסק שלנו.
מוצרי פרינט נוספים
מעבר למדיה של העיתונות הכתובה ישנן אפשרויות פרינט נוספות שיכולות להגיע במדויק לקהל היעד שלכם. באחת הפעמים שחיכינו להיכנס להצגת תאטרון נפל לי אסימון. סביבי ישבו הרבה מאוד אנשים מבוגרים, אמידים מאוד ומן הסתם חובבי תאטרון. אחת לרבעון מופצת חוברת לכל מנויי התאטרון עם לוח ההצגות ופירוט על כל ההצגות החדשות והותיקות שרצות בתקופה זו. החוברת הזו היא כל כולה בעלת ערך ותוכן רלוונטי ויש בה 2 עמודי פרסומת בלבד. החוברת מגיעה עד הבית של המנויים (לאחר בירור שלי תפוצה של 10,000 איש) היא לא נזרקת כמו פלייר או עיתון כי היא רלוונטית לרבעון שלם וקהל היעד שלה הוא מדויק ומזוקק היטב. מחיר הפרסום בה לא היה זול, סביבות ה-5,000 ש"ח. אבל בחישוב זריז של החזר ההשקעה גם אם רק חצי אחוז מהקהל יענה לפרסומת לחנות- 50 איש, וגם אם הם ירכשו בסכום של 150 ש"ח (סכום נמוך מהממוצע לקניות בחנות) – ההכנסה תהיה 7500 ש"ח, כלומר 2500 ש"ח רווח ועוד רווח עתידי של לקוחות חוזרים.
מודעות רחוב
אל תסתבכו עם העירייה ואל תעברו על החוקים, אבל יש עסקים שתליית מודעות ברחוב יכולה לעבוד מאוד טוב עבורכם. למשל דוגווקרס (מוליכי כלבים) שיכולים לתלות מודעות על עצים בשדרה ולהציע פתרון לבעלי כלבים שלא מספיקים להגיע מהעבודה ולהוציא את הכלב בזמן.
המודעות אגב לא חייבות להתלות רק ברחוב, אם יש לוחות מודעות רלוונטיים במוסדות (אוניברסיטאות למשל הם אחלה מיקום), בתי קפה או מקומות בילוי אחרים שהקהל נמצא בהם, זו יכולה להיות הזדמנות מעולה לחשיפה.
מחברת הטלפונים המרופטת
טוב, הסיפור הבא העיף לי את הפוני. קולגה סיפרה לי שהיא ביקרה אצל ספר שהזמין אותה ב-SMS לפינוק של מסכה ועיסוי ראש במתנה מחברה שהסתפרה אצלו. הקולגה הגיעה לפינוק החינמי וכמובן על הדרך החליטה כבר להסתפר (קאצ'ינג! הספר הרוויח לקוחה). התספורת הייתה מוצלחת, הפינוק היה מצוין ואז הספר הושיט לה מחברת מרופטת וביקש שתכתוב בו 2 מספרי טלפון של חברות מהאזור שהיא הייתה רוצה לפנק במסכה ועיסוי לראש. הקולגה הייתה בעננים מהעיסוי והתספורת הנהדרת ורוח נדיבות נפלה עליה והיא אכן, רשמה 2 מספרי טלפון של חברות שיש פוטנציאל שיהנו מאוד מהפינוק.
כמו הקולגה, גם חברותיה קיבלו SMS שמבשר להן "ש-X מאוד נהניתה מהטיפול שקיבלה במספרה ולכן החליטה להעניק לך פינוק מיוחד במתנה." ותשמעו, זה עבד…
אז לא במחברת מרופטת, אבל בהחלט אחרי שירות מצוין ומפנק אפשר להשתמש בשיטת האופליין הזו כדי להגיע לעוד לקוחות. נכון, זה לא מתאים לכולם. נכון, זה דורש אופי מיוחד וכשרון לדחוף אבל עובדתית זה עובד. תחשבו על זה.
חלופת כרטיסי ביקור
פה אני מודה שיש משחק בין האופליין לאונליין, אבל ההתחלה היא בממשק פנים מול פנים. כשאנחנו נמצאים בסיטואציה של מינגלינג בכנסים, אירועים עסקיים או אפילו קבוצות נטוורקינג אל תהיו אלה שדוחפות את כרטיס הביקור שלכן לכל עבר. היו דווקא הצד המקשיב, המתעניין וזה שמבקש את כרטיס הביקור של הצד השני. ביום למחרת, תוכלו לשלוח מייל התעניינות נוספת, לומר שמאוד שמחתן להכיר ותרצו להציץ בנכסים הדיגיטליים של הצד השני וכמובן להציג בצורה נעימה ומכובדת את הנכסים הדיגיטליים שלכן. לא הצעת מכירה, אלא היכרות נעימה.
מדבקה על הרכב
חשבת על זה פעם? הרכב שלנו הוא פרסומת נייידת שמתניידת איתנו לכל מקום אליו אנחנו נוסעים. הדפסת מדבקה ייעודית אינה כרוכה בעלות גבוהה במיוחד ויש משהו במדבקה על הרכב (כמו בחברות הגדולות) שגורם לנו להרגיש עוד קצת מותג. אני לא בטוחה שזו ה-דרך היעילה להביא לקוחות אבל זו בהחלט דרך לחזק את המותג, לעורר עניין ולמשוך תשומת לב.
מה שכן, השיטה מחייבת לשמור על הרכב שלנו נקי!
שיתופי פעולה אופליין
לפני כמה ימים הזמנתי בגד באינטרנט מאחת מהרשתות הגדולות. חוץ מהבגד עצמו הגיעה גם מתנה קטנה, סבון של רשת חדשה שהגיעה לארץ וגם קופון הנחה נדיב לקניה ברשת. השתמשתי בסבון והוא היה מצוין, כמה מצוין? אני ממש הזזתי את עצמי לאחת מחנויות הרשת ורכשתי לעצמי 2 בקבוקים נוספים. אומנם לא השתמשתי בקופון (ההנחה ניתנת בקניה מעל סכום מסוים, לא גבוה במיוחד אבל לא הגעתי אליו ואני צרכנית נבונה) אבל עובדתית פקדתי את הרשת. נכנסתי לחנות וגם קניתי. אני לא חושבת שהייתי עושה את זה אם לא הייתי משתמשת בסבון ונהנית ממנו. מדובר אומנם בשתי רשתות גדולות עם מערך די רציני של שיווק והפצה אבל גם בעסקים קטנים זה אפשרי. לעשות שיתוף פעולה עם עסק קטן-בינוני שעושה משלוחים לקלה היעד המתאים ולצרף אליו מתנה קטנה שתעשה עבורינו את העבודה. חשוב כמובן להקפיד על כללי שיתוף הפעולה גם במקרה הזה, אבל זו בהחלט יכולה להיות דרך נהדרת להגיע ללקוחות.
דרך נוספת להגיע ללקוחות היא להשתתף בשקית מתנות (גודי בגס) בכנסים עם קהל רלוונטי ולהציע גם מתנה קטנה וגם קופון נחמד שיביא את קהל הלקוחות הפוטנציאלי לרכישה של ממש.
מקווה שנתתי לך רעיון או כיוון לרעיון לשיווק גם באופליין, אשמח לשמוע בתגובות על שיטות אופליין נוספות שעובדות וכמובן לשמוע עדכונים.
לכו להבריק!
אנה
אם אהבת את הפוסט, אני מזמינה אותך להצטרף לרשימת המנויים של הבלוג ולקבל הודעה ישירות למייל כאשר הפוסט הבא שלי יעלה לאוויר (אני לא כותבת הרבה, אבל כשכן, זה תמיד מבריק):
אנה יקרה,
רעיונות נהדרים!
המחברת המרופטת נשמעת רעיון אמיץ וחכם. צריכה לחשוב איך ליישם אותו…:)
תודה רבה על הפוסט המעולה!
אורית
בשמחה אורית!
בהחלט אמיץ, כמו שאמרתי- לא מתאים לכולם. אבל או-הו! הביא לספר ההוא הרבה מאוד לקוחות 🙂
איזה פוסט מרענן!
בתור בלוגרית מקומית, גיליתי שיש כל מיני שיטות אוף ליין שעובדות לי – מדבקות (כן, גם לרכב), שיתופי פעולה עם מארגני ירידים מקומיים (ואז הלוגו שלך מופיע על הפלייר שמחולק, למשל), שיתופי פעולה עם מובילים בקהילה, ועוד.
כל כך התרגלנו לקהילה וירטואלית שלפעמים אנחנו שוכחים שגם פיזית זה עובד 🙂
תודה רבה גיל 🙂
אכן, קל לנו יותר לשבת פיזית מול המחשב (ובמזגן) אבל היי גם בחוץ יש אופציות נהדרות!
אין לי כרגע מוצר פיזי לפרסם. אבל אני אוהבת לקרוא רעיונות חדשים.
אז אמנם, לכאורה, אין פה משהו "חדש" אבל הפוסט הזה לגמרי מרענן בים של שיווק דיגיטאלי.
שמחה לשמוע.
נכון, לא חידשתי- אבל אנחנו כל כך רגילים לדרך הדיגיטלית שפתאום הדרך המסורתית והישנה נראית מהפכנית ומרעננת 🙂
אנה, רעיונות מדליקים ממש, מסכימה לגמרי שאין תחליף לפיזי, הוא ממש צריך להיות חלק מהערך השיווקי,
וממש אוהבת את הכתיבה שלך..
איזה כיף של פוסט.
תודה רבה טלי,
שמחה מאוד לשמוע.
מפתיע שפרסום אוף ליין נשמע פתאום כל כך חדש ורענן… אחותי שהיא מורה ליוגה רצתה פעם להגדיל את כמות משתתפי השיעור הכי מוקדם שלה, שיעור זריחה שהתחיל בשש וחצי. בזמן השיעורים היא השאירה אופניים מגניבים קשורים לעץ קרוב לסטודיו שבו לימדה, בסלסלה של האופניים היה תרמוס עם תה חם וכוסות, ושלט שמספר על השיעור שמתרחש בדיוק עכשיו בסטודיו שנמצא ממש פה. קהל היעד שלה היה קהילת הולכי הבוקר המוקדם שחולפים ברחוב הזה, וזה היה מגניב ביותר!
הי נעמה 🙂
אחד הרעיונות המדליקים! מקווה שעבד לה.
ייופי של פוסט עם רעיונות מצויינים ממש, בעיקר לעסקים שאינם דיגיטלים במהותם.
מעבירה לכמה חברות.
תודה שלומית, שמחה לשמוע 🙂