"למה חשבון המודעות שלי נחסם?" זו שאלה שעולה יותר ויותר ברחבי הרשת ומגובה גם בכתבות זועמות על מדיניות פייסבוק שפוגעת בעסקים הקטנים שחשבון הפרסום שלהם נחסם או נסגר.
חשבון חסום זו מכה קשה מאוד לעסקים.
נכון, אפשר בקלות יחסית לפתוח חשבון פרסום חדש, אך הוא יהיה נקי מכל דטה (נתונים על התנהגות גולשים ולקוחות). הדטה שצוברים המפרסמים בחשבון המודעות תוך כדי פעילות שווה זהב, פשוטו כמשמעו. היא זו שמאפשרת רימרקטינג מוצלח ובאמת מביאה לרכישות.
ברגע שפייסבוק לא מאפשרת להשתמש במידע הזה, זה כמעט כמו להתחיל מאפס.
אני לא רוצה להיות פרקליטתו של השטן, אבל מטרת מדיניות הפרסום של פייסבוק, בגינה נחסמים חשבונות פרסום, היא לא לפגוע בעסקים קטנים. הם הרי מהווים נתח גדול מאוד מההכנסה שלה.
אז למה פייסבוק חוסמת חשבונות פרסום? כי ככל הנראה הפעילות בחשבונות מפרה את מדיניות הפרסום שלה.
מה זה מדיניות פרסום?
מדיניות הפרסום של פייסבוק ואינסטגרם היא רשימת חוקים וכללים שיש לעמוד בהם על מנת לפרסם פרסום ממומן בשתי הפלטפורמות. החוקים נוגעים גם לתוכן הפרסומים וגם להיבטים טכניים של הפרסום, למשל האתרים אליהם מפנות המודעות.
מדיניות הפרסום למה היא טובה?
בתור מפרסמים, מדיניות הפרסום עשויה לעשות לנו חיים קשים למדי. אך מדיניות הפרסום לא באה להגן על המפרסמים אלא להגן עלינו, בכובע השני שלנו, צרכני התוכן. המטרה של מדיניות הפרסום היא למנוע חשיפה לתכנים לא ראויים, להטעיות, הונאות, תכנים למבוגרים, חומרים אסורים, גניבת זכויות יוצרים וכדומה. אלה אכן תכנים שבתור גולשים סביר להניח שלא היינו רוצים להיחשף אליהם. לכן, בכובע המפרסמים אנחנו מוגבלים על פי אותה המדיניות בדיוק.
איך עובד תהליך בדיקת המודעות?
לפייסבוק יש שומרי סף בדמות AI- אינטלגנציה מלאכותית, שסורקים את כל התכנים שלנו, על אחת כמה וכמה את המודעות.
לפני שהמודעות מפורסמות, הן נסקרות ונבדקות כדי לוודא תאימות למדיניות הפרסום.
בבדיקה נכללים: הטקסט, התמונה/וידאו, הפילוח, הקישור ודף הנחיתה אליו מובילה המודעה (אם היא מובילה לאתר חיצוני).
עניין דף הנחיתה או האתר שאליו מפנות המודעות הוא נושא שאנחנו נוטים להזניח אבל הוא סופר חשוב.
פייסבוק סורקת את האתרים ובודקת גם את תאימות התוכן למודעה ולעמוד הפייסבוק וגם את הפונקצינאליות שלהם.
מבחינת תוכן, תוכן המודעה ותוכן עמוד הנחיתה חייבים להיות מתואמים.
מבחינת הפונקצינאליות, הקישור צריך להוביל לאתר בטוח לשימוש ואשר פועל בצורה חלקה (פופאפים למשל, עשויים לגרום לפייסבוק בלבול והטעייה ולכן עשויים לפגוע באמינות האתר ולכן גם אמינות חשבון הפרסום).
במרבית המקרים, תהליך הסריקה ואישור מודעה לוקח בין כמה שעות עד ליממה. לעיתים רחוקות גם יותר זמן.
יחד עם זאת ל-AI חוקיות משלו. על אף שפייסבוק מצהירה כי המודעות נסרקות ומאושרות טרם הפרסום, יתכנו מאוד מצבים בהם המודעה תאושר ורק אחרי כמה ימים טובים פייסבוק יתריע שיש בה הפרה של מדיניות הפרסום.
מעבר לסריקה של מודעות שמיועדות לפרסום, פייסבוק סורקת במקביל גם תכנים ומודעות מהעבר ולכן חסימה של חשבון יכולה להיגרם מפעילות עבר בחשבון או בעמוד העסקי.
למה דווקא עכשיו חשבון המודעות שלי נחסם?
פייסבוק משדרגת באופן קבוע את האלגוריתם על פיו סורקת האינטלגנציה המלאכותית את התכנים שלנו.
הסריקה הופכת מעמיקה יותר וקפדנית יותר ולכן מתגלות יותר ויותר הפרות מדיניות וחשבונות נחסמים.
הסריקה שנעשית היא סריקת עומק שכוללת סריקה של תכנים ומודעות ישנות שפורסמו בעבר ואינן מפורסמות עוד ולכן הרבה מאוד פעמים אנחנו לא מצליחים להבין ולזהות היכן הופרה המדיניות.
מה ניתן לעשות במקרה של פסילת מודעה?
כאשר מודעה נפסלת עקב חריגה ממדיניות הפרסום, תקבלו התרעה מפייסבוק עם סיבה לפסילת המודעה.
לצערי, ברב המקרים בסיבת הפסילה יצויין שהמודעה עוברת על מדיניות הפרסום אך לא יוסבר מה בדיוק בעייתי במודעה.
ברב המקרים עריכה של התוכן הבעייתי במודעה תפתור את הבעיה.
לאחר העריכה, המודעה תוגש לבדיקה חוזרת ואם התוכן תקין היא תאושר.
עוד סיבה נפוצה לפסילה היא אמינות האתר שאליו אתם מפנים. פופאפים כאמור, עלולים להכעיס את הרובוט של פייסבוק.
אם אתם בטוחים (במיליון אחוזים) שהמודעה לא מפרה את המדיניות, ניתן להגיש בקשה לבדיקה חוזרת באופן מיידי בגוף המודעה עצמה או רובריקת איכות חשבון הפרסום. זה עלול לקרות מפעם לפעם, בכל זאת מדובר ברובוט.
מה ניתן לעשות אם חשבון המודעות שלי נחסם?
כאשר חשבון המודעות שלך נחסם, אני ממליצה לעשות בדק בית רציני, קודם באתר שאליו מפנות המודעות ולאחר מכן במודעות מההווה ומהעבר. אם החשבון נחסם, כנראה שיש הפרה רצינית של המדיניות.
בחסימה הראשונה ניתן להגיש ערעור על החלטת פייסבוק לחסום את החשבון. אני לא ממליצה להגיש את הערעור אם לא בוצע סקר רציני על התכנים והאתר. בערעור מומלץ לציין את כל העדכונים שבוצעו ואת כל התיקונים שנעשו בהתאם למדיניות הפרסום ובגדול, לקוות לטוב. לא לכולם יש ניסיון טוב עם ביטול החסימה, אבל אני יכולה להעיד שפייסבוק כן שחררה כמה וכמה חשבונות פרסום של לקוחות שעבדתי איתם.
מה הם הגורמים הנפוצים לפסילת מודעות או חשבון מודעות?
כאמור, מודעות או חשבונות נפסלים על בסיס שני סוגי הפרות: הפרות מדיניות בגין תוכן במודעות או הפרות מדיניות בגין מהימנות האתר או דף הנחיתה.
לפני שנתעמק במדיניות הנוגעת בתוכן של המודעה, חשוב להדגיש שוב את חשיבות התאימות בין התוכן במודעה, העמוד העסקי והתוכן באתר או דף הנחיתה המקודם וכן את הפונקציונאליות של דף הנחיתה:
מהיימנות של התוכן והממשק
כל מרכיבי התוכן של המודעה: טקסט, תמונות, סרטונים, דפי נחיתה וכו' חייבים להיות מותאמים לקהל המפולח במודעה.
המודעה חייבת להציג בבירור את המוצר, השירות והמותג/חברה אותה היא מקדמת.
צריכה להיות תאימות מלאה בין המוצר או השירות שמקודם לבין השירות או המוצר המקודם בדף הנחיתה או האתר.
מודעות לא יכולות להפנות לדפי נחיתה/אתרים מטעים או שאינם פועלים כראוי:
דפי שגיאה או אתרים בבניה, דפי נחיתה שהם PDF או JPG, דפי נחיתה שמקדמים מוצר או שירות שונה מהמודעה, דפי נחיתה שמורידים קבצים או תוכנות באופן אוטומטי למחשב הגולש, דפי נחיתה המפנים אנשים לקבוצת פייסבוק סגורה או סודית או הפנייה לאתר הכללי של פייסבוק.
Flash- אסור למודעות להוביל לאתר המופעל באמצעות Flash (הנפשה אוטומטית ללא אינטרקציה).
מערכות עקיפה- אסור להשתמש במערכות שמנסות להסוות את דף הנחיתה של המודעה. למשל קיצורי הכתובת עם Bitly.
פונקציונלאיות שאינה קיימת- אסור להשתמש בתמונות שמכילות חצים או כפתורי פעולה שאינם מקיימים פעילות כלשהי במציאות.
תוכן אסור ומוגבל
פייסבוק מצהירה על שלוש סיבות נפוצות הקשורות בתוכן בגינן נפסלות מודעות:
פנייה באמצעות הזכרת מאפיינים אישים של הגולשים
פייסבוק פוסלת מודעות בהן יש פנייה ישירה לגולשים שכוללת הנחה לגבי המוצא, דת, נטייה מינית, גיל, זהות מגדרית, מצב רפואי, מצב כלכלי, עבר פלילי, סטאטוס הצבעה בבחירות או שם פרטי.
אסור לרמוז לתכונות או מאפיינים אישיים של הגולש עצמו ואסור להשתמש במילה "אחר/אחרים" כדי לקשר את הגולש לקבוצה כלשהי.
המטרה של פייסבוק היא למנוע מהגולשים להרגיש רדופים או לקבל הרגשה שהמפרסמים (או פייסבוק עצמה) יודעים עליהם פרטים אישיים.
הנה כמה דוגמאות שימחישו את העניין:
אסור: "בואו להכיר משפחות חד מיניות אחרות באיזורכם" (המפרסם מניח שהגולש נמצא בזוגיות חד מינית)
מותר: "היכרויות למשפחות חד מיניות"
אסור: "האם את סובלת מפסוריאזיס?" (המפרסם מניח שיש לגולשת פסוריאזיס)
מותר: הקליניקה מציגה טיפול חדש לפסוריאזיס
אסור: "הצעה מיוחדת לבני 16-18" (המפרסם מניח שהגולש שייך לטווח הגילאים הנ"ל)
מותר: הצעה מיוחדת לבני נוער
מודעות המכילות רמיזות מיניות
פייסבוק פוסלת מודעות שמכילות תוכן למבוגרים: עירום, אנשים בתנוחות מיניות מפורשות או מרומזות וכן מודעות שעוסקות בפעילויות בעלות רמיזה מינית מוגזמת.
לא ניתן להשתמש בעירום או עירום מרומז (גם לא בעירום אומנותי), לא ניתן להשתמש בתמונות עם עור גלוי במידה מוגזמת, לא ניתן להתמקד בחלקי גוף ספציפיים (שרירי בטן, ישבן וכדומה), לא ניתן להתשמש בתמונות פרובקטיביות או כאלה שמרמזות על פעילות מינית.
הזכרת המותגים של פייסבוק
פייסבוק לא מאפשרת להשתמש בשמות המותגים שלה (פייסבוק, אינסטגרם, וואטסאפ) במודעות אלא אם כן המודעה מקשרת לתוכן פנימי של פייסבוק (כמו דפים, קבוצות ואירועים). כמו כן, אסור להשתמש בלוגואים של פייסבוק ומותגיו בפרסום או בתמונות.
המטרה היא למנוע כל בלבול של גולשים שעשויים לחשוב שהפרסום הוא פרסום רשמי של פייסבוק.
כאשר משתמשים בצילום מסך של פייסבוק או אינסטגרם לקידום יש לפרסם אותו כמו שהוא מבלי להוסיף עליו תוספות או פונקציות שאינן קיימות בו במציאות, על מנת למנוע הטעייה.
בנוסף לפייסבוק יש רשימה די ארוכה של תוכן אסור לשימוש במודעות ובכלל:
תוכן אסור לשימוש
אסור להפר את כללי הקהילה של פייסבוק ואינסטגרם– ממש בקצרה יש לפעול ברחבי הפייסבוק בכבוד, להימנע מהונאה ותרמית, להימנע ולמנוע ניצול מיני, בריונות והטרדה וכן הפרות פרטיות וזכויות פרטיות. יש לכבד זכויות קניין רוחני, להימנע מתוכן מפוקפק ולנהוג ביושרה ואותנטיות. את כללי הקהילה של פייסבוק ניתן למצוא כאן ואת כללי הקהילה של אינסטגרם ניתן למצוא כאן.
מוצרים או שירותים לא חוקיים– אסור לפרסם שירותים, פעילויות או מוצרים שאינם חוקיים.
אסור לפרסם לקטינים תכנים שאינם הולמים או בטוחים ואסור להפעיל לחץ מופרז על קבוצות גיל זו.
אפלייה– אסור להפלות או לעודד אפלייה על בסיס מאפיניים אישיים של הגולשים. כולל באפשרויות פילוח הקהל.
טבק ומוצריו– אסור לפרסם מכירה או שימוש במוצרי טבק, סיגריות אלקטרוניות וכל מוצר אחר המדמה עישון.
סמים– אסור לקדם מכירה של סמים או תרופות מרשם.
תוספי תזונה– אסור לקדם תוספי תזונה שאינם בטוחים על פי החלטת פייסבוק.
כלי נשק וחומרי נפץ
מוצרים למבוגרים– אסור לפרסם מוצרים או שירותים למבוגרים למעט אמצעי מניעה. פילוח המודעות לאמצעי מניעה לגולשים בני 18 ומעלה בלבד.
הפרת קניין רוחני– אסור לקדם תוכן שמפר זכויות יוצרים, סימנים מסחריים, זכויות קניין או פרטיות.
תוכן סנסציוני– דעות אינן יכולות להכיל תוכן מזעזע, סנסציוני, מזית או אלים במידה מוגזמת.
מידע מטעה– פייסבוק אוסרת לפרסם תכנים הכוללים טענות שהופרכו על ידי בודקי העובדות של פייסבוק. מפרסמים שמפרסמים מידע שנקבע כשקרי יחסמו בפייסבוק.
תוכן שנוי במחלוקת– אין להשתמש בתוכן שמנצל משברים פוליטיים או חברתיים כדי לקדם מטרות מסחריות.
גסויות
דקדוק ופיסוק שגוי במטרה לבלבל או לתעתע בתהליך בדיקת המודעות.
דימוי גוף– מודעות אינן יכולות להציג לפני ואחרי שקשור בדימוי גוף וכן לא תמונות שמכילות תוצאות לא סבירות. אסור לפרסם תכנים שמרמזים על דימוי עצמי שלילי לצרכי קידום דיאטה, ירידה במשקל או מוצרי בריאות.
אין לקדם הלוואות לטווחים קצרים (מתחת ל-90 יום).
אין לקדם שיווק רשתי או כל מודל עסקי שמציע תגמול מהיא על השקעה קטנה.
אין לקדם מכירות פומביות.
אין להשתמש בטענות מטעות או שקריות בנוגע ליעילות או למאפיינים של שירותים ומוצרים.
קליק בייטס– פרסומים לא יכולים להכיל כותרות סנסציוניות או מטעות או עידוד כלשהו לבוא באינטרקציה עם המודעה שאינו אותנטי. למשל: אסור להשתמש בתמונות חתוכות, כך שהגולש יתפתה להקליק כדי לראות את התמונה המלאה, אסור לכתוב טקסט מטעה או מוגזם שימריץ אנשים להקליק, אסור להשתמש בפופאפים שמפריעים לחווית המשתמש בדף הנחיתה.
מודעות לא יכולות לקדם סחר האיברים או נוזלי גוף.
חיסונים– מודעות אינן יכולות לשכנע גולשים כנגד חיסונים.
תוכן מוגבל לשימוש
אלכוהול– ניתן לקדם בהתאם לחוקים המקומיים של המדינה, בדגש על פילוח גיל. ישנן מדינות האוסרות או מגבילות פרסום אלכוהול (ישראל אינה אוסרת).
אתרי היכרויות– ניתן לפרסם רק בתיאום ואישור מראש של פייסבוק.
אתרי הימורים וגיימינג– ניתן לפרסם רק בתיאום ואישור מראש של פייסבוק ולקדם בהתאם לחוקים המקומיים של המדינה.
בתי מרקחת– ניתן לפרסם רק בתיאום ואישור מראש של פייסבוק. אסור לקדם תרופות מרשם.
שירותים המחייבים מנוי- מותר לקדם מוצרים או שירותים שדורשים מנוי שמתחדש באופן אוטומטי בהתאם להנחיות פייסבוק.
מודעות שמקדמות שירותים פיננסיים– דף הנחיתה חייב לכלול באופן ברור את העמלות, הריביות וכתובת מספקת השירות ופרטים נוספים.
הליכים קוסמטיים וירידה במשקל– מודעות בתחום יפורסמו לגילאי 18+ בלבד.
מקווה מאוד שהצלחתי לשפוך מעט אור על מדיניות הפרסום ועל הסיבה בגינה חשבונות פרסום עלולים להיחסם. אם יש לך תובנות או שאלות אשמח לשמוע אותן בתגובות לפוסט.
בברכת חשבון פרסום תקין, עובד ומניב,
אנה בן שבת
הברקונט
ההנחיות עדכניות לינואר 2021, כותבת הפוסט לא תישא בשום אחריות משפטית או כלכלית כתוצאה משימוש בתוכן הפוסט.
יש לעיין במדיניות הפרסום המלאה כפי שמופיעה בפייסבוק.
Photos by Markus Winkler from Pexels
תודה זה באמת היה תוכן מעולה שמאוד מיקד….
שמחה מאוד לשמוע!
תוך כמה זמן החסימה מפסיקה? האם בשביל שהיא תפסיק חייב לערער?
פרסמתי מודעה פשוטה לאתר מכירות. אין שום הפרת זכויות יוצרים. הכל תקין. חסמו אותי. ניסיתי לתקן. חסמו שוב ועכשיו מוגבל. ביקשתי ערעור. לא הגיעה שום תשובה וכתוב שתוך 30 יום אוגבל לצמיתות.
אין לי שמץ של מושג מה הם רוצים ולמה.