על פניו קבוצות בפייסבוק טומנות בחובן פוטנציאל מאוד גדול. מצטרפים לקבוצה, מכירים, כותבים, מתייעצים, מייעצים ומפרסמים ובסופו של דבר יוצרים קהילה. מה שקורה במרבית הקבוצות בסופו של דבר הוא שכולם מפרסמים, מפרסמים ועוד הפעם מפרסמים. ההרגשה היא שאין לאף אחד מושג על התנהלות בקבוצות בפייסבוק.
בהרבה מהקבוצות, גם אם יש כללים וניהול נוקשה שלא מאפשר פרסום לא מבוקר, מרבית האנשים מגיעים לקבוצה בלב לא שלם. הם מוכנים לקדם את עצמם, לשווק ולפרסם אבל לא ממש מוכנים לספוג חזרה. בגלל שהם נמצאים במוד שיווקי הם מאוד אטומים כלפי הסביבה, מה שיוצר המון באז פרסומי מבלי שיש לו קהל אמיתי.
אני לא מכלילה, יש גם קבוצות נפלאות שהעיקר בהן הוא באמת תוכן נדיב וידע מקצועי וגם מעט פרסומים. אני עצמי הצטרפתי לכמה חודשים לניהול קבוצה איכותית כזו, אבל נאלצתי לפרוש כי א. בגלל עומס בעסק לא הייתי פנויה לתת ערך אמיתי לקבוצה, ב. לא הרגשתי שזה מקדם אותי מקצועית לשביעות רצוני.
חלקנו משקיעות הרבה מאוד זמן בקבוצות אבל לי מרגיש שזה כבר לא נכון יותר. את הזמן הזה עדיף להשקיע בקידום האתר שלך בגוגל (הגיע הזמן ללמוד קצת SEO), בכתיבת בלוג, בלימוד רזי הפרסום הממומן בפייסבוק, בפיתוח שיתופי פעולה ויצירת חומרים שיווקיים יוצאי דופן. קבוצות לרב, בעיקר כאלה של בעלות עסקים ש"מקדמות" עסקים אולי יהיו בית נעים ונח להתארח בו, אך ללא ספק הן לא יניבו לכן שפע לקוחות ולכן כדאי מאוד לבדוק את הכדאיות של נוכחות בקבוצות האלה.
אם בכל זאת את רוצה לנסות את מזלך בקבוצה או נוכחת כבר בכמה ומאמינה שזה דווקא יכול לעשות לך טוב, הנה 5 כללי התנהלות בקבוצות בפייסבוק:
1. לא לפרסם את אותו התוכן העתק-הדבק ב-1000 קבוצות. ההפצה ההמונית הזו גורמת לזילות של התכנים שלך ושל המותג שלך. יש משהו קצת נואש בהפצה המונית כזו וזה לא משהו שהיית רוצה לשדר ללקוחות שלך. בעלת עסק נואשת זה לא סקסי.
2. לא לפרסם בקבוצות שלא בימי פרסום. בדרך כלל זה קורה כשמתנהלים על פי סעיף 1. כותבים טקסט, שמים קישור לאתר או לעמוד הפייסבוק שלך ויאללה העתק-הדבק בכל הקבוצות. לרבות מן הקבוצות יש נהלים ויש ימי פרסומים קבועים או כללים אחרים (כמו לא לפרסם מחוץ לשרשור הפרסום). אני רוצה להאמין שרב הפרסומים מחוץ למסגרת הכללים בקבוצה נעשים בתום לב ונובעים מחוסר תשומת לב אך שוב, זה משדר מסר שגוי וזול של "אני לא מכבדת את הכללים בקבוצה ולמעשה אני לא קוראת אותם, כל מה שאני רוצה זה לשווק לשווק לשווק". ראשית רב הסיכויים שהפרסום יימחק על ידי מנהלת הקבוצה ואם לא, סביר להניח שזה ישדר מסר לא נעים לסביבה.
3. אם את עונה על שאלה מקצועית שנשאלה בקבוצה (בתחום המקצועי שלך או לא) לעולם אל תכתבי "אני עונה לך בפרטי…". מדוע את לא חושפת את התשובה המקצועית שלך לעיני כל? האם את חוששת? האם לא שווה שכולם יתרשמו מהידע, המקצועיות והנדיבות שלך?
4. אם את עונה על שאלה מקצועית שנשאלה בקבוצה השתדלי לא לסיים במשפטים בסגנון "את תמיד יכולה לקבוע איתי פגישת ייעוץ ונצליח לפתור את הבעיה שלך." חשוב שתביני שאנחנו בעידן שבו דחיפה של פרסומות גלויות או סמויות לא עובדת טוב. אנשים רוצים להיות בעלי השליטה ולהרגיש שהם אלה שבחרו את בעל המקצוע שלהם לבדם. תשובה מקצועית, מעמיקה ונדיבה תעשה את הרושם המדויק הנכון שצריך לייצר. אין שום צורך להציע להם שום דבר מעבר לידע והמקצועיות שלך.
5. אם מישהו מחפש אשת מקצוע בתחום העיסוק שלך בקבוצה בפייסבוק אל, פשוט אל תפני אליו בפרטי ישירות עם שאלות או הצעות. זה מציק, זה מעיק וזה עושה את העבודה ההפוכה. תאמיני לי. השאירי בשרשור את כל פרטי יצירת הקשר איתך, צרפי גם קישורים לחומרים שעשויים לעזור לו להבין מדוע את אשת המקצוע הנכונה עבורו. את יכולה להציע שאם זה רלוונטי הוא יוכל לפנות אליך בפרטי. אל תתקיפי, זה פשוט מרתיע.
יש לך עוד טיפ להתנהלות בקבוצות פייסבוק? רוצה להפתיע אותי ולהמליץ על ה-קבוצה? מוזמנת לכתוב לי בתגובות.
המשך שבוע נפלא,
אנה בן שבת
פוסט קצר ולעניין!
שמחה לגלות שאני עושה אינטואיטיבית את כל מה שאת כותבת כאן, גם בתור שותפה וגם בתור מנהלת קבוצה 🙂