אם יצא לך לעשות פרסום ממומן בפייסבוק או באינסטגרם סביר להניח שאחד האתגרים הקשים לפיצוח היה טרגוט לפי תחומי עניין כדי להגיע לקהל היעד של העסק שלך. בפוסט הזה, שכולל גם הדרכה מצולמת, אני אנסה לעשות סדר ולתת לך טיפים איך כדאי לעבוד עם תחומי עניין בצורה האפקטיבית והמקצועית ביותר.
אין לך סבלנות לקרוא? אפשר לעבור ישירות לצפייה בסרטון ההדרכה בתחתית הפוסט.
הקהל האיכותי ביותר?
קהל שמבוסס על תחומי עניין הוא קהל יעד שאנחנו בונים מאפס על בסיס מאפיינים של גיל, מגדר, איזור מגורים, תחומי עניין ומאפיינים שונים שפייסבוק מספק לנו על בסיס המידע שיש לו על הגולשים.
קהל שמבוסס על תחומי עניין הוא הקהל הכי פחות איכותי לשימוש, בעיקר בגלל הדיוק של תחומי העניין האלה.
אנחנו תמיד נעדיף לפרסם לקהלים שנחשבים איכותיים יותר:
- גולשים שהיו איתנו באינטרקציה קודמת בעמוד הפייסבוק או בחשבון האיסנטגרם
- גולשים שביקרו באתר שלנו
- לקוחות שיש לנו את המיילים או הטלפונים שלהם
הקהלים שציינתי כאן הם קהלים שניתן לבנות עם הכלים של מערכת הפרסום הממומן בפייסבוק והם נחשבים לקהלים "חמים"- כאלה שכבר נחשפו לעסק בעבר. אנחנו כמובן נרצה להיחשף גם לקהל חדש לגמרי.
לרב קהל חדש איכותי יותר יהיה קהל ממשפחת ה- look alike. בטוחה שיצא לך לשמוע ואפילו לעבוד עם קהלים מהסוג הזה.
כלי ה- look alike, גם הוא כלי של מערכת הפרסום בפייסבוק, מאפשר לנו לבנות קהל חדש שדומה במאפיינים שלו לקהל ותיק שלנו שידוע לנו בוודאות שהוא קהל רלוונטי.
למעשה אנחנו מציגים לפייסבוק קהל שידוע לנו שהוא רלוונטי ומבקשים "חפש לי בבקשה אנשים דומים לקהל הזה." בצורה כזאת פייסבוק משתמש בעצם בתחומי העניין של האנשים ובפעילות שלהם ברשת כדי למצוא אנשים בעלי מאפיניים דומים מבלי להטריח אותנו לחפש אותם בעצמינו.
עסק חדש, תחום חדש
אבל מה קורה בעסק חדש או עסק שאין לו מספיק נכסים דיגיטליים כדי לבנות לעצמו את קהל הבסיס של הלוק אלייק?
או עסק שרוצה לפנות לקהל חדש לגמרי שלא יצא לו לעבוד איתו קודם?
כאן נכנס העניין של טרגוט לפי תחומי עניין ואנחנו מתחילים לאט ובזהירות לעבוד עם הקהל השמור- saved audience- שמבוסס על מאפיינים ותחומי עניין שפייסבוק אוסף עבורינו.
איך בכלל פייסבוק יודע מה הם תחומי העניין שלנו או של הלקוחות שלנו?
תחומי עניין ומאפיינים הם לרב לא משהו שהגולשים מגדירים באופן פעיל אלא מידע שמתעדכן באופן אוטומטי ומבוסס על הנתונים הבאים:
- עמודים שאנחנו או חברים שלנו עשו להם לייק.
- מידע מהפרופילים שלנו בפייסבוק ובאינסטגרם- שיתופים, תוכן, קבוצות וכו'.
- מקומות בהם אנחנו נמצאים פיזית או עשינו בהם צ'ק אין.
- אתרים שביקרנו בהם ומוטמע בהם פיקסל של פייסבוק.
- אפליקציות שהורדנו.
- קניות שעשינו מאתרים שונים ונתונים דומים.
אומנם אנחנו לא ממש קובעים בפועל את תחומי העניין, אבל יש לנו אפשרות לצפות בתחומי העניין ואפילו לעדכן אותם בממשק הזה בפייסבוק.
תחומי העניין הם דינמיים לגמרי ומשתנים מעת לעת (לא מצאתי הצהרה של פייסבוק לגבי התדירות, אבל אני מניחה שמדובר בעניין של שבועות בודדים).
אז איך יודעים באיזה תחומי עניין לבחור כשבונים קהל?
קודם כל אני חייבת לנפץ 3 מיתוסים לגבי תחומי עניין ומאפיינים בפייסבוק שאני שומעת כמעט בכל ייעוץ וסדנה שאני מעבירה:
- "מה הבעיה? פשוט תכתבי את שם העמוד העסקי של המתחרה שלך ותפרסמי לעוקבים שלו"– מי שאומר לכם את המשפט הזה כנראה לא ניסה לפרסם באמת בפייסבוק.
ב-99% מהמקרים לא ניתן להגיע ישירות לעוקבים של המתחרים, כי ככל הנראה, גם הם כמוכם עסק קטן או בינוני והוא בכלל לא נספר על ידי פייסבוק כתחום עניין. עמודי פייסבוק שכן נחשבים כתחומי עניין הם עמודים גדולים מאוד בעיקר עמודים של מותגים מוכרים שיש להם עשרות אלפי עוקבים ומעלה. - "מה הבעיה? פשוט תפרסמי לחברים בקבוצה X"– משפט נוסף של יועצים לא מנוסים למינהם. נכון ליולי 2018 לא ניתן לטרגט חברים בקבוצה מסוימת.
- "אבל מעולם לא הגדרתי בפייסבוק תחומי עניין, אז איך יגיעו אלי?"– יגיעו. פייסבוק מגדיר תחומי עניין על ידי עמודים שעשינו להם לייק, תכנים שפרסמנו וקראנו, אתרים שביקרנו בהם ועוד פעילויות שלנו ברשת.
עכשיו אחרי ששברתי לכם את 3 המיתוסים הנפוצים- נבין בעצם מה אנחנו כן עושים בפועל.
איך מתחילים?
קודם חשוב להבין לאיזה קהל בדיוק אנחנו רוצים לפנות ובמה הקהל הזה מתעניין.
תחומי העניין שנבחר לא חייבים להתקשר בקשר ישיר למוצר או השירות שאנחנו מוכרים אלא לעולם התוכן של הלקוח הפוטנציאלי שלנו.
אם אני מעצבת בגדי יוגה למשל- אני כן אשמח לשווק לאנשים שתחום העניין שלהם הוא יוגה ואולי גם פילאטיס ותחומי עניין דומים. אלה גם תחומי העניין שאחפש מלכתחילה בפייסבוק.
אבל אם אני מעצבת טי שירטס עם כיתובים מדליקים של גיקים- אני לא אחפש אנשים שתחום העניין שלהם הוא טי שירטס- זה תחום עניין כללי מאוד.
אני כן אנסה לחקור את העולם הפנימי של הלקוחות שעשויים להנות מהמוצר שלי.
אני אחפש אנשים שעובדים בהיי טק ואוכל להגיע אליהם באמצעות מאפיינים כמו מקומות עבודה, תארים ממוסדות מסוימים או אתרי אינטרנט מקצועיים.
בחיפוש אחר תחומי עניין צריך לפתוח את הראש ולנסות להבין לעומק את העולם של הלקוח הפוטנציאלי.
אחת מהדרכים לחקור את העולם הזה היא לבקש להציץ לתחומי העניין שפייסבוק מגדיר אצל חברה/מכרה שהיא לגמרי הלקוחה הפוטציאלית.
שבו איתה לקפה, בקשו ממנה להיכנס לקישור ובדקו איתה מהם תחומי העניין שבהם היא מתעניינת.
איך עובדת המערכת?
עכשיו הגיע הזמן לעבור למערכת הפרסום הממומן לראות מה אנחנו עושים בפועל:
טרגוט קהל לפי תחומי עניין הוא מאתגרת ומרתקת והיא עניין של ניסוי וטעייה ולא מעט ניסיון, אבל זה משהו בר השגה בהחלט. אם היית רוצה להכיר יותר לעומק את מערכת הפרסום בפייסבוק ובאינסטגרם ולהבין מה היא מציעה ואיך אפשר לעשות בה שימוש אפקטיבי שבאמת מביא לקוחות לעסק, אני מזמינה אותך להכיר את סדנת האונליין שלי לפרסום ממומן.
יש לך שאלה או התייעצות לגבי תחומי עניין ופרסום ממומן בכלל? אשמח לענות לך בתגובות.
בברכת קמפיינים מבריקים,
אנה בן שבת
הברקונט
אם אהבת את הפוסט, אני מזמינה אותך להצטרף לרשימת המנויים של הבלוג ולקבל הודעה ישירות למייל כאשר הפוסט הבא שלי יעלה לאוויר (אני לא כותבת הרבה, אבל כשכן, זה תמיד מבריק):
אחותי את מקסימה אבל תשקיעי בעצמך עורכת לשונית שתעבור על התכנים ותלטש מבחינה עריכת תוכן ולשון. ממש מעט השקעה שתעיף את התכנים שלך לליגה הבאה
איזו תגובה מעצבנת!
אנה מקסימה!
מנדבת כל כך הרבה מידע, בנועם, באלגנטיות.
דבר כזה מן הראוי לומר לה בצורה פרטית, אחרת זו סתם הערה בלי תוכן ואפילו מעצבנת.
היי רותם,
את מקסימה בעצמך 🙂
זה בסדר, הכי קל לתת עצות ולהסתתר מאחורי איזה דומיין עלום, הרבה יותר קשה להמשיך לעשות (ולהצליח!). הצליח לעצבן אותי לשנייה ועבר לי.
הכי כיף זה לקבל תגובה כזו אוהדת מקולגה- תודה!!
היי,
כרגע אני בסדר גמור עם עריכת התוכן והלשון ובוחרת להשקיע בתחומים אחרים 🙂
תודה על העצה הידידותית!
היי אנה
מכל המידע המעניין שנתת עדיין לא הבנתי איך עושים תירגוט על בסיס מייל/טלפון שיש לי?
תודה
היי אודיה,
הפוסט הזה עוסק בבניית קהל על בסיס תחומי עניין ולא בתרגוט על בסיס מייל/טלפון ולכן לא מצאת את ההסבר.
זה מסוג התכנים שלומדים לעומק בסדנת האונליין שלי לפרסום ממומן:
https://www.havrakonet.co.il/ads-manager-online-workshop/