תגידו שאני מתקטננת, תגידו שאני מגזימה, אבל אם יש 2 התנהגויות בפייסבוק שיגרמו לי למחוק מישהו מרשימת החברים שלי ולחסום אותו לעולם הן ההתנהגויות שמיד אתאר.
בזכות הפייסבוק הכרתי המון אנשים מיוחדים, מוכשרים ומעוררי השראה ואני שמחה על כך, יחד עם זאת לא אשקר כשאומר שהפרופיל האישי שלי בפייסבוק כבר מזמן הפך לחלק מהמערך השיווקי שלי ושלפחות מחצית מחברי הם על פניו "לקוחות פוטנציאלים". על אף העובדה שהם כביכול מטרות שיווקיות מהלכות, אני רואה בהם קודם כל בני אדם. בני אדם שראוי לכבד, להכיר, להקשיב למה שיש להם לומר, להכיר את פועלם ולא לראות בהם לקוחות וזהו. התנהגות מאוד נפוצה היום בפייסבוק היא לבקש חברות מאנשים רנדומלים ברשת (בעיקר כאלה שיש לכם המון חברים משותפים) ושניה לאחר אישור החברות (שניה על השעון) לשלוח לאותו חבר הצעה לעשות לייק לעמוד העסקי.
אולי נהיה קצת פחות שקופים? בואו ניתן לגווית הצעת החברות להתקרר קצת לפני שאתם עטים עלי עם הצעות ללייקים? זו ההתנהגות שמחליפה את ה"עשיתי לכם לייק בבקשה תעשו גם לי!".
מה שווה לכם הלייק שלי אם תחום של מקלחוני נירוסטה עם זכוכית מגולוונת בכלל לא מעניינים אותי ולא יעניינו אותי ב-5 השנים הבאות? הרי אם התכנים שלכם לא יעניינו אותי, לא יקח הרבה זמן עד שאסיר את הלייק שלי? לא חבל לבזבז עלי את החשיפה האורגנית או הממומנת שלכם? הלייק שלי לא שווה כלום אם אני לא באמת לקוחה פוטנציאלית שלכם ואם מה שיש לכם להציע לא הולך לעניין אותי בעשור הקרוב. מעבר לכך שזו פשוט התנהגות לא מנומסת בעליל.
מה האלטרנטיבה? סטאטוס תקופתי שמזמין אנשים שהתוכן של העמוד שלכם רלוונטי אליהם להצטרף לעוקבי העמוד. מי שהדף שלכם נכון לו, כבר ידע להצטרף בעצמו. זה שעמוד של מעצבת שמלות כלה יהיה מלא ב-5,000 לייקים של פנסיונריות, לא יוביל אותה לשום מקום.
בחורה נחמדה שעשתה לי בדיוק את הטריק הזה, "חטפה בראש" בסטאטוס שכתבתי מיד אחרי האירוע בו הסברתי בקצרה על התחושה הלא נעימה שזה מעורר בי. היא פנתה אלי בפרטי וביקשה לדעת מה בדיוק לא בסדר לדעתי במהלך. הסברתי לב פחות או יותר מה שאני מסבירה בפוסט ומה שהיה לה לענות לי הוא ש: "אני לא יודעת, אין לי זמן לשטויות האלה, אני נותנת למישהו שינהל לי את עמוד הפייסבוק שלי…". או…קי…. אז אולי תגידי לאותו מנהל מדיה שההתנהגות שלו לא ממש מכבדת אותך ואת העסק שלך?!? נקודה למחשבה.
עוד התנהגות מרתיחה אפילו יותר, כי בה אין לך אפשרות להימלט, היא צירוף אוטומטי לקבוצות שאת ממש לא רוצה להיות בהן וגם אם היית רוצה, עצם הצירוף האוטומטי הוא כל כך מרתיע שכל מה שהיית רוצה לעשות הוא ללחוץ "leave group".
יום בהיר אחד את מצורפת לקבוצה, בלי שישאלו אותך, בלי שירצו לדעת אם תרצי או אם התחום מעניין, בלי שיכבדו את ההחלטות שלך, תחומי העניין שלך ואת היותך אדם ומתחילים להפציץ בתכנים שמעניינים לך את הסבתא.
זה לא נעים ולכן אני ממליצה לא להיכנס בכלל לסיטואציה הזו. הקמת קבוצה? מצוין! השקיעי בפרסום ובשיווק שלך בפרופיל האישי ו/או העסקי שלך ותגרמי לאנשים להצטרף אליה בעצמם. זוהי כוחה של קהילה אמיתית. לא קבוצה אנשים שנשבתה בתוך קבוצת פייסבוק, אלא קבוצה שנוצרה מתוך צורך ועניין. אלו הם הלקוחות הפוטנציאלים, אלו הם האנשים הנכונים עבורך ועבור העסק שלך!
אגב, כשאני מצורפת בכח לקבוצה שלא קשורה אלי כלל, אני כמעט מיד עוזבת אותה. אם אני מצורפת אליה בשנית, אני פשוט מוחקת מרשימת חברי את מי שצרף אותי.
זה מדלדל גם לי את רשימת החברים, אבל ללא ספק הופך אותה למשובחת יותר.
היי אזרחית טובה גם ברחבי הפייסבוק,
אנה
צודקת לגמרי.
אחת לכמה זמן אני מפרסמת פוסט עצבני על "סחר הלייקים" המיותר הזה.
מעבר למה שציינת – מה ייצא לי מלייקים מאנשים שאינם באמת מתעניינים במוצר שלי – דווקא יש צידוק: בגדול, אפשר לטעון שמי שמגיע לעמוד שלי ורואה שיש לו המון לייקים – זה עושה עליו רושם (לכן אנשים כן קונים לייקים ממומנים לדעתי). אבל מעבר לזה –
הרי כל אחת מאיתנו יכולה לעשות לייק פעמיים: פעם כאדם פרטי ופעם כעמוד עסקי.
גם כאדם פרטי (במקרה שלי זה קצת שונה כי השם שלי מוכר גם כאדם פרטי לחלק מהאנשים) ועל אחת כמה וכמה כעמוד עסקי, יש חשיבות ללייקים שאני עושה. אין מצב בעולם שאעשה לייק לעסק בלי להכיר אותו או את המוצרים שלו והשירות שלו. מצחיק אותי שאנשים מבקשים זאת. זה פוגע באחד הערכים החשובים ביותר שלי – היושרה שלי ("אינטגריטי").
ומעבר לזה, יש כל כךךךךך הרבה התנגהויות פייסבוקיות מזעזעות שאוכל להוסיף..
אבל אולי אכתוב על זה פוסט משלי! 🙂
רונית
ריבוי לייקים אולי עשוי לעשות רושם אבל זה בערך היתרון היחיד. ביתר הזמן החשיפה האורגנית וגרועה מכך הממומנת פשוט מתבזבזת על הלייקים המזויפים 🙁
מזדהה איתך לחלוטין. האמת שניסיתי במשך הרבה זמן להמנע מלאשר חברויות של אנשים שהם לא באמת חברים שלי, או שאני לא מכירה אותם, ולעשות הפרדה מוחלטת בין הדף העסקי לפרופיל הפרטי, ובסוף התייאשתי. אני רואה את ההתנהגות הזו כל הזמן. למשל לקוחה שמבקשת הצעת מחיר דרך הדף העסקי, ותוך שנייה מבקשת חברות. למה??? איך אנשים לא מבינים את ההבדל? הרי אם אני רוצה להעלות בפרופיל האישי שלי תמונות מהטיול שלי בשבת עם המשפחה, אין לי שום עניין שלקוחה פוטנציאלית תראה את זה? ואז אני מוצאת את עצמי נכנסת ל SETTING ומתחילה להכניס את כל הלקוחות לרשימת חברים שלא מקבלים את הפוסטים שלי, רק את הציבוריים, אבל אז כל פוסט תמים הופך להיות עבודה. יש לך עיצה טובה איך להתנהל? לגבי לייקים, אני ממש מתייחסת ברצינות לנושא ומעולם לא עשיתי לייק לעמוד שלא מעניין אותי. מודה שלא תמיד יכולה לעקוב אחרי כל אחד ואחד, אבל מרגישה אמיתית.
וואו ג'ודי, את משקיענית אמיתית!
אני יכולה להבין מדוע אינך רוצה לחשוף את הטיולים שלך בשבת ללקוחות, מצד שני יש בזה משהו אישי, מסקרן ומרענן- לראות את הצד האנושי של בעל המקצוע.
אני פשוט הנחתי לזה, הפוסטים האישיים שלי הם חלק ממני, חלק מהאופי שלי, מההשקפה שלי, מתחומי העניין שלי ולכן אין לי בעיה (בדרך כלל) לחשוף אותם לחברי הפייסבוק שלי.
גם לי היה משברון פייסבוק קטן בו נפרדתי מקבוצת החברים האינטימית שלי והתחלתי להרחיב מעגלים, מצד שני מצאתי ככה המון אנשים מעניינים שמעניקים לי הרבה השראה וגרמו לי להרחיב את אופקי.
כתבת בול! זה כזה שקוף ומעיק…
מזדהה. לאחרונה אני מוצפת בהצעות חברות מאנשים שעולמם ועולמי מאוד רחוקים אחד מהשני ולא ברור לי (באמת) למה אני מעניינת אותם בכלל… אני כותבת בתחום האימהות וה DIY וממש לא רלוונטית לכולם (וזה גם ממש בסדר)
בכל יום אני מתווספת לקבוצות שבאמת לא מעניינות אותי ורק גורמות לי עוגמת נפש ומרגישה שעבור חלק מהאנשים הפייסבוק הפך להיות עולם מנותק מהחיים האמיתיים.
בקיצור, אחלה פוסט. תודה 🙂
שמחה שאהבת את הפוסט, מקווה שהוא ישפיע ולו במעט על הנוכחים בפייסבוק.