בעקבות השינויים באלגוריתם של פייסבוק לפחות אחת ליום אני נתקלת בפוסטים מהסגנון הזה:
– "תגידו, גם אתם מרגישים ירידה בחשיפה בעמוד העסקי?"
– "אני רואה רק קבוצות בפיד שלי"
– "פייסבוק הרג לי את העמוד העסקי, יש בו אפס חשיפה"
– "גם בפרופיל האישי שלי יש בקושי חשיפה, זה מזעזע"
– "תגיבו לי כאן כדי שאוכל להמשיך לראות את התכנים שלכן" וכו'…
שינויים באלגוריתם של פייסבוק, בייחוד אלה עליהם הכריזו בפברואר 2018, הובילו ללא מעט שינויים בפיד שלנו.
על פניו, החשיפה בעמוד העסקי ירדה וגם זו בעמודים האישיים השתנתה והקבוצות- הקבוצות ממשיכות לפרוח.
בפועל לכל השינויים האלה יש הסבר וגם לא מעט פתרונות או לפחות הצעות לפעולה אותן אשמח לשתף בסוף הפוסט.
אז מה בעצם קורה פה? השינויים שמבצעת פייסבוק הם לא לרעת העסקים והמפרסמים. הם לטובת הגולשים. אני קודם כל גולשת בפלטפורמה ורק אחר כך בעלת עסק. כדי שנוכל לבלות בפלטפורמה כמה שיותר זמן ובכיף, חשוב לפייסבוק לאפשר לנו סביבה מרתקת, נעימה, מסקרנת ומעוררת השראה. ההתאמות שמתבצעות באלגוריתם מטרתן לאפשר לנו בדיוק את הסביבה הזו.
השינויים האלה גורמים לירידה בחשיפה, יכול מאוד להיות. אבל שנייה לפני שצוללים לעומק האלגוריתם חשוב לי להביא לידיעתך גם את הסוגייה הבאה:
הכל עניין של מספרים
פייסבוק הצהירה שבעבר מספר החשיפות האורגניות של פוסטים (reach) היה נספר בצורה קצת עקומה. פייסבוק היתה מונה את מספר החשיפות הפוטנציאליות של הפוסט שלך בכל פעם שמישהו היה מרענן את הפיד שלו או נכנס מחדש לאפליקציה במידה והפוסט נטען במיקום כלשהו לאורך הפיד. בלי שום קשר להאם הוא באמת גלל לפוסט או לא.
כלומר, נניח שפתחתי את האפליקציה של פייסבוק, הפיד שלי נטען על המכשיר והפוסט שלך מופיע איפשהו בתחתית, גם אם לא גללתי עד אליו אבל הוא נטען- החשיפה הזו הייתה נספרת.
פייסבוק הצהירו שהם שינו את שיטת הספירה וכיום המספר משקף את האנשים שפיזית הגיעו לפיד.
המהלך הזה גרר ירידה של 20% במספרים המדווחים, אבל למעשה עכשיו אנחנו מקבלים נתונים שבאמת משקפים את המציאות- כמה אנשים צפו בפוסט בפועל. כך שהירידה במספרים שאנחנו מקבלים, היא לא ממש ירידה בחלקה, אלא משקפת את המציאות בניגוד לעבר. עכשיו נחזור לאלגוריתם.
איך עובד האלגוריתם של פייסבוק?
כשאנחנו נכנסים לפייסבוק יש אלפי פוסטים פוטנציאלים שרק מחכים שנראה אותם בפיד שלנו, תפקיד האלגוריתם של פייסבוק הוא לסדר את הפוסטים האלה בסדר המדויק שיביא אותנו לחווית גלישה מרתקת. על פי ההצהרה האחרונה של פייסבוק האלגוריתם של פייסבוק מתבסס על 4 אספקטים: מלאי הפוסטים הקיים בכל רגע נתון, אינטרקציות עם הפוסט עד עכשיו, העדפות התוכן של הגולש והציון הכולל.
אינטרקציות עם הפוסט הן אחד מהאינדיקטורים הכי משמעותיים של פייסבוק כדי להחליט האם הפוסט שווה הפצה אורגנית רחבה או לא. עד לא מזמן הפעולות שפייסבוק ספר ולקח בחשבון היו:
- מתי הפוסט עלה
- סוג התוכן (תמונה, מלל, וידאו, לינק וכו')
- זמן השהייה מול תוכן
- מספר התגובות או הלייקים על תוכן
- מידת האינפורמטיביות של הפוסט
- מידת המעורבות בתוכן פוסט ששותף בפיד של מישהו אחר
- שיתוף התוכן כלינק בתוך המסנג'ר
- מידת התגובתיות לתגובות על וידאו
- מעורבות כללית (שכוללת צפיה בתמונה, לחיצה על לינק, לחיצה על 'קרא עוד…' וכו')
אם בעבר פייסבוק לקח בחשבון את כל סוגי האינטרקציות, בעידן החדש פייסבוק לוקח בחשבון בעיקר אינטרקציות "אקטיביות" ולא "פסיביות":
- מתי הפוסט עלה
- סוג התוכן (תמונה, מלל, וידאו, לינק וכו')
- זמן השהייה מול תוכן
- מספר התגובות או הלייקים על תוכן
- מידת האינפורמטיביות של הפוסט
- מידת המעורבות בתוכן פוסט ששותף בפיד של מישהו אחר
- שיתוף התוכן כלינק בתוך המסנג'ר
- מידת התגובתיות לתגובות על וידאו
- מעורבות כללית (שכוללת צפיה בתמונה, לחיצה על לינק, לחיצה על 'קרא עוד…' וכו')
אחת מהסיבות שהחשיפה של הדפים העסקיים "ירדה" ואילו של הפרופילים האישיים והקבוצות "עלתה" היא בדיוק מהסיבה הזו. פוסטים שעולים בפרופילים אישיים ובקבוצות הם פוסטים שזוכים מהסביבה ליותר אינטרקציות אקטיביות: לייקים, תגובות, שיתופים ואילו אלה של הדפים העסקיים זוכות לאינטרקציות פסיביות בעיקר.
מה נחשבת אינטרקציה פסיבית?
- צפייה שקטה בפוסט
- צפייה שקטה בסרטון
- קליק על קישור
מה נחשבת אינטרקציה אקטיבית?
- כתיבת תגובה
- שיתוף
- לייק
כתיבת תגובות
אדם מוסרי, בכיר בפייסבוק הצהיר בינואר 2018 שהמטרה של פייסבוק היא לקרב בין אנשים ולכן היא מעודדת כל סוג של אינטרקציה משמעותית ושיח בינהם. פייסבוק שמו לב למשל שסרטוני לייב גוררים פי 6 יותר תגובות מפוסטים אחרים בפיד ולכן הם נותנים העדפה משמעותית לסרטוני לייב.
חשוב להבין שפייסבוק מעודדת שיח אמיתי וסולדת מ"מלכודות מעורבות" (baits) בסגנון: "תייגו חבר אחד תותח פייסבוק וחבר שני שאין לו מושג מה הוא עושה ואל תגידו מי זה מי" או "רוצים לשמוע פרטים על הסדנה החדשה- כתבו בתגובות 'אני'". פייסבוק מבטיחה לפגוע בחשיפה של גולשים שנוקטים בפוסטים בסגנון הזה.
אגב, אם שמת לב שאינך רואה יותר פוסטים של חברים שכן מעניינים אותך, הסיבה היא כנראה שהם לא מקבלים ממך תגובות לפוסטים שלהם וזה הזמן לפרגן להם כמה שורות.
שיתופים
שיתוף של תוכן לא מספיק היום לפייסבוק. פייסבוק תקדם פוסטים שלא רק שותפו אלא גם זכו לתגובות של החברים של המשתף. פוסטים נטולי התייחסות פשוט יתאדו מן העולם.
לייק וחבריו
לייקים נמצאים בתחתית הרשימה של אינטרקציה אקטיבית אבל עבור פייסבוק הם עדין מדד לגבי תוכן איכותי. פייסבוק מבינה שלא כולם רוצים או יכולים להגיב בפועל ולכן מועדדת גם את עניין הלייקים.
מה זה אומר לגבינו העסקים המשווקים בפייסבוק?
אתגר חדש.
השינויים באלגוריתם של פייסבוק דורשים מאיתנו שינוי חשיבה: מתכנים פופולריים או מושכי תשומת לב לתכנים שיוצרים מעורבות אמיתית. הנה כמה המלצות חשובות להמשך הדרך:
תוכן מעולה
טוב, זה לא חדש. מאז ומעולם פייסבוק דגלה ועודדה הפצה של תוכן איכותי ובעל ערך (ובאופן אישי אני מאמינה בכך כאסטרטגיה שיווקית לכל עסק). תוכן סתמי וחסר תועלת לא יחזיק מים ובטח לא יביא לתגובות ושיתופים.
הלקוחות במרכז
היום, יותר מתמיד, אנחנו צריכים לאמץ את האמרה "הלקוח במרכז". כדי ליצור אינטרקציות אקטיביות ומשמעותיות אנחנו חייבים לדבר על נושאים שחשובים ללקוחות שלנו. רק מעורבות רגשית ואישית תצליח להביא את הקהל להגיב. בדיוק למטרה זו חשוב שנבין בדיוק מה האתגרים של הקהל, מה רצונות שלהם, מה עושה להם שמח בלב ומה גורם להם לחששות.
תוכן מזמין מעורבות
אם עד היום היינו מוטרדים מיצירת תוכן טוב, היום האתגר רק מתגבר ואנחנו צריכים ליצור תוכן טוב שיזמין את הגולשים להגיב. איך אפשר לעשות את זה? הנה כמה אפשרויות:
- שאלות- שמת לב שאנשים מאוד אוהבים לבקש (ולתת) המלצות ומידע בנושאים שונים. אפשר לנצל את הנטייה הזו גם בנושאים שיווקיים ולשאול את העוקבים שלנו שאלות כחלק מהתוכן.
- אקטואליה- שילוב של נושאים אקטואלים בתכנים שלנו יבליט את התכנים ויעודד את הנטייה הטבעית של אנשים לחלוק את עמדתם ועולמם הפנימי בנושאים אקטואלים.
- תמונות ווידאו- הם אלה שמעודדים ומניבים את המעורבות והתגובות הרבות ביותר. יתכן והגיע הזמן לתת פוש ולהתחיל לצלם סרטונים.
- פן אישי- פן אישי גם בתור עסק ובתור בעל מקצוע תמיד יעודד אנשים ליצור אינטרקציה ולהגיב.
סרטוני לייב
כבר סיפרתי שפייסבוק מצאו שסרטוני לייב מניבים פי 6 יותר מעורבות מסרטונים רגילים (שמניבים בדרך כלל הרבה תגובות ממילא). זה הזמן להתגבר על כל החסמים ולתכנן סרטון לייב עם תוכן מעולה שימשוך אליו הרבה הרבה אינטרקציה.
קבוצות פייסבוק
מידת המעורבות בקבוצות פייסבוק איכותיות היא אדירה. בין אם יוצרים קבוצת פייסבוק או לוקחים חלק פעיל בקבוצה קיימת. זו דרך נהדרת להראות נוכחות שלנו ולהראות מה אנחנו שווים. חשוב להבין, בטח לאור מה שנכתב כאן, שפרסומים מכירתיים קרים לא יעשו עבורינו את העבודה, אנחנו חייבים לספק תוכן טוב ואיכותי שיעודד שיח ואינטרקציה גם בקבוצות.
פרסום ממומן
כשהחשיפה האורגנית של העמודים שלנו יורדת *כמעט* בלתי נמנע להתנהל עסקית בלי רוח גבית בדמות הפרסום הממומן. פרסום ממומן הוא בעיני ממש לא מילה גסה ואני מאמינה שבעלי עסקים שיודעים מה הם עושים יכולים לייצר באמצעותו תנועה, מעורבות בתכנים ויותר חשוב מזה להפוך גולשים ללקוחות. אם עד עכשיו לא יצא לך להתעסק בפרסום ממומן או להתעסק ולהתאכזב יכול להיות שהגיע הזמן ללמוד את הנושא אחת ולתמיד בצורה מקצועית ומקיפה.
לא על הפייסבוק לבדו
אם יש לך תחושה שהחשיפה שלך ממשיכה לרדת בצורה דרסטית והמעורבות של הגולשים בתכנים שלך לא מתרוממת ייתכן והגיע הזמן לפזול לפלטפורמות שיווק אחרות: אינסטגרם, פינטרסט, יו טיוב, לינקדאין, טלגרם, וואטסאפ ועוד פלטפורמות שיכולות להיות רלוונטיות בהתאם לקהל היעד.
זה עולם חברתי
זה לא מספיק להפיץ תוכן או לעודד אינטרקציה בלי לקחת בזה חלק בעצמנו. קודם כל חשוב מאוד לענות, להגיב ולהשתתף בדיונים שמתעוררים בעקבות התכנים שלנו אבל חשוב מאוד גם לייצר אינטרקציה עם אנשים אחרים בפייסבוק. יצירת אינטרקציה על גבי תכנים (אישיים או שיווקיים) של מישהו אחר תעודד אותו ליצור אינטרקציה חיונית איתך בבוא הזמן.
מודה, השינויים האלה מאתגרים גם בשבילי ומצריכים לא מעט מחשבה והערכות.
איך תופס אותך השינוי באלגוריתם? אילו קשיים עיקריים מורגשים בשטח ואיך אני אוכל לעזור?
באיחולי פוסטים ויראליים,
אנה בן שבת
הברקונט
אם אהבת את הפוסט, אני מזמינה אותך להצטרף לרשימת המנויים של הבלוג ולקבל הודעה ישירות למייל כאשר הפוסט הבא שלי יעלה לאוויר (אני לא כותבת הרבה, אבל כשכן, זה תמיד מבריק):
מאמר מצוין. עושה סדר בבהירות בכל ההיסטוריה וההיסטריה. ממש לגזור ולשמור.
לגזור ולשמור הוא שמי השני 😉 תודה נועה!
תודה, אנה, על ההבהרות החשובות האלה! האמת, כבר קצת הלכתי לאיבוד בכל השינויים.
אוהבת לקרוא את הכתבות שלך.
תודה ענבל, כיף לשמוע!
הערה קטנה לכותבת המקצועית: הפוסטים של לא 'עולים לאוויר'. הם 'עולים לרשת'. לאוויר עולה רק שידור רדיו או טלוויזיה…